http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

torsdag 3. november 2011

Brød i langpanna.

Dette er et brød som jeg baker i perioder når jeg er lei av mitt vanlige brød. Det er saftig og smaker godt.
Jeg baker det i kjøkkenmaskin, men har du ikke det går det greit å kna med hendene. Deigen er såpass tung at en sleiv blir for liksom for svak.
50 g smør
5 dl vann
3 dl store havregryn
3 dl sammalt rug, grov eller fin
ca 10 dl hvetemel
2 dl melk (søt)
50 g fersk gjær
2 ss sirup (mørk eller lys sirup, alt etter hva du har).
3 ts salt

¤ Bland havregryn og rugmel i en bolle (ikke i bakebollen).
¤ Smelt smøret i en kasserolle. Tilsett vannet og la det koke opp.
¤ Slå den kokende blandingen over havregrynene og rugmelet. Rør det godt sammen og la det stå i 30 minutter.

¤ Rør gjæren ut i melken (som er fingervarm) i bakebollen.
¤ Tilsett resten av ingrediensene (blandingen av havregryn og rugmel, sirup og salt og hvetemel).
¤ Arbeid deigen godt sammen. Du må tilsette såpass med mel at deigen slipper litt bollen.
¤ Smør langpanna i bunnen. Du kan også dekke panna med bakepapir, men jeg syns brødet blir bedre stekt på undersida når jeg ikke bruker bakepapir, men bare smører panna.
¤ Ta deigen opp i langpanna og klapp den ut med fingrene så den dekker hele panna. Den blir ca 2- 3 cm tykk.
¤ Bruk et pizzahjul, eller en kniv og skjær ruter i deigen, 4 x 6 ruter blir passe størrelse på bitene.

Her ser du opprutinga på det ferdige brødet:
¤ Legg et kjøkkenhånkle over deigen og la det heve slik i 30 minutter.
¤ Sett ovnen på 200 grader.
¤ Når brødet er ferdig hevet, pensler du deigen med kaldt vann og strør over en neve havregryn.
¤ Stek brødet på nederste rille i ovnen i 35 minutter.
¤ Avkjøl brødet på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar