http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 30. november 2011

Berlinerkranser.

Det må finnes bare en oppskrift på berlinerkranser. Jeg har aldri greid å finne noen annen enn denne.

Så må jeg tilstå: Jeg er ikke god til å trille julekakedeiger. Enten går det sånn noenlunde ok, eller så blir det misslykket. Det er mange julekake-deiger opp gjennom årene som har havnet i søppelbøtta, rett og slett fordi jeg ikke har fått til å trille eller kjevle.
Berlinerkranser har jeg bakt i 30 år. Det ser enkelt ut å bake dem, men ofte er de ikke gode å trille. Deigen er noen ganger for klissete til å trille og noen ganger så sprø at pølsene du triller smuldrer opp.
De luxeriøse steinplatene som vi etterhvert har til kjøkkenbenk kan vi bare glemme når det gjelder julekaker. Bruk tre-benken! Da går det ihvertfall litt bedre. Det er så mye smør i deigene tror jeg, at steinplata blir for varm og deigen klissete.

Jeg vet ikke om berlinerkranser egner seg til frysing, men jeg putter dem alltid i en plastboks og legger dem i fryseren. Så tar jeg opp dagsbehovet og legger i et sylteglass med rød sløyfe på, på benken.

Her er oppskrift til 60 - 70 gode berlinerkranser:


Denne deigen skal, som nesten alle typiske norske julekaker, lages dagen før den bakes ut.

2 kokte eggeplommer
2 rå eggeplommer
125 sukker
300 g hvetemel
250 g meierismør, som må ha ligget i romtemperatur en stund og blitt myk (den skal ikke smeltes)

Til topping:
2 eggehviter
perlesukker (det går med ca 1dl)

¤ Ta smøret ut av kjøleskapet i god tid før du skal begynne, Det skal bli mykt så du lett rører det inn sammen med melet.
¤ Kok 2 egg i ca 8 minutter. Legg dem deretter i kaldt vann så de kjølner.
¤ Del de kokte eggene i to og ta ut plommene (hvitene skal du ikke bruke).
¤ Ha de kokte  eggeplommene opp i en bakebolle og tilsett 2 rå eggeplommer.
¤ Tilsett sukkeret.
¤ Rør litt rundt i eggeplommene og sukkeret.
¤ Tilsett hvetemel og smør vekselvis i bakebollen og rør det sammen til en deig. Det er viktig at smøret er så mykt at det ikke ligger smørklumper i deigen. Det vil gjøre deigen klisset når du etterhvert skal trille den ut.
¤ Pakk deigen i plastfolie og legg den i kjøleskapet til neste dag.

Det er nå jobben og den store utfordringen begynner:
I mange oppskrifter står det at du skal trille deigen med kalde fingre. Noen sier at du skal bake foran åpent vindu, i det heletatt virker det som mitt varme kjøkken og mine varme hender ikke er godt egnet for saken.

¤ Varm ovnen til 175 grader. Varmluft: 150 grader.
¤ Pisk sammen de to eggehvitene litt. Det skal ikke bli til hvitt skum, men gjennomsiktig med noen bobler i. Ha dette på et fat på bakebenken.
¤ Ha perlesukkeret på et annet fat ved siden av deg.
¤ Ta litt av deigen ut av kjøleskapet. Du må sikkert skjære løs en bit, for deigen er blitt ganske hard.
¤ Mykgjør deigbiten litt med hendene.
¤ Ta litt hvetemel på benken (ikke der du skal trille, men legg en lite haug mel slik at du kan ha mel på hendene av og til).
¤ Trill tynne lengder av deigen som du former til rundinger og klemmer sammen endene. Når jeg skriver dette så vet jeg at dette høres enkelt ut, men noen vil oppleve at deigen er klisset og setter seg fast i benken (husk å bake på tre-benken, som jeg sa inledningsvis, og ikke på steinplate). Er deigen klissete så ha mel på hendene og prøv å få mer mel inn i deigen og trill videre når den er blitt fastere.
Er deigen slik at den ryr fra hverandre når du triller, så prøv å trill bare inn i hendene (ikke ned på benken). Av og til går dette bra, og av og til .... er ingen gode råd gode nok (men se forslag til trøst under).
¤ Dypp ringene først i eggehviter og så i perlesukker og sett dem på stekeplate med sukkerstrøet opp.


En liten trøst hvis du ikke får til å trille:
¤ Lag små kuler av deigen som du klemmer flate med en gaffel og dypper dem i eggehvite og perlesukker. De smaker jo like godt og er mindre brysomme å forme.
Her har jeg brukt demarasukker (som er litt grovt, svakt brunt sukker) til å dyppe "berlinerkulene" i.



¤ Stek kringlene eller flat-kakene  i 12 minutter på 175 grader.
¤ Bruker du varmluft og steker mange plater samtidig: 150 grader i 12 - 13 minutter.

Dagsbehov-glasset:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar