http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 23. november 2011

Gule lussekatter med safran

Litt tidlig for Luciafeiring, men disse er fine å fryse. Jeg syns alltid at bakverk med smør blir bedre hvis smøret smuldres i melet og ikke smeltes. Lussekattene blir tyngre hvis du smelter smøret i.
Hvis du vil lage deigen med smeltet smør, så smelt det og ha i melken og la alt bli fingervarmt før du løser gjæren i blandingen. Ellers er oppskrifta den samme.

Akkurat denne oppskrifta har jeg alltid lykkes med. "Kattene" blir så gode at de har en tendens til å forsvinne fort fra fatet. Det er nesten sånn at jeg gjerne vil ha tilbakemelding hvis noen baker etter denne oppskrifta og misslykkes.


Til 32 lussekatter trenger du:

200 g meierismør
5 dl H-melk
1 brev safran (1/2 g)
50 g gjær
1 kryddermål (ca 1/4 ts) salt
1 1/2 dl sukker
2 egg
ca 1 kg hvetemel
rosiner til pynt (du kan ha rosiner i deigen også hvis du vil)
1 egg til pensling

¤ Varm melka til den er fingervarm.
¤ Smuldre gjæren  i bakebollen.
¤ Ha melka over gjæren og rør til den nesten har løst seg opp.
¤ Smuldre smøret i melet. (Jeg bruker foodprosessoren til dette og da har jeg  halvparten av melet og alt smøret i maskina og lar den gå til smøret er arbeidet inn i melet. Det tar 10 - 20 sekunder. Så blander jeg i resten av melet når jeg skal ha dette i bakebollen.)
¤ Tilsett i melk-gjærblandingen: Salt, sukker og safran. (Noen løser safranen opp i litt vann først, noen knuser safranen i en morter sammen med en sukkerbit før de tilsetter den, men jeg bare tømmer posen med safran ned i melka. Jeg har aldri sukkerbiter i huset og hvis jeg skal løse safranen opp i vann først i en annen kopp, så blir det så mange arbeidsoppgaver før safranen kommer i deigvesken at den lille mengden safran er nesten borte.)
¤ Tilsett eggene.
¤ Rør litt i blandingen før du tilsetter mel-smørblandingen.
¤ Rør deigen sammen og kna den litt (det betyr at du IKKE skal kna den mer enn til at den er samlet til en deig. Knar du for mye blir deigen seig og lussekattene blir tunge.)
¤ Legg et rent kjøkkenhåndkle over deigen og hev den i minst 1 time. Deigen er tung og hever sakte.
¤ Ta deigen ut på bakebordet. Kna den litt nå også, men ikke så mye.
¤ Sett ovnen på 240 grader (lussekattene skal etterheve bare i 10 minutter, så det er viktig at ovnen blir varm i tide).
¤ Del deigen i 2.
¤ Del hver del igjen i 4 deler.
¤ Skjær deretter hver bit i 4 deler (nå skal du ha 32 biter).
¤ Trill hver bit til lengder som du former til S-er eller kringler eller snurrer.
¤ Legg dem på stekebrett dekket med bakepapir.
¤ Etterhev dem  i 10 minutter.
¤ Pynt dem med rosiner og pensle dem med sammenvispet egg.
¤ Stekes midt i ovnen på 240 grader i 10 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar