http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 16. november 2011

Fruktkake til jul

Jeg har tenkt å la dere ta del i julebaksten min i år (håper jeg klarer å holde det løftet).
Det første jeg alltid baker er denne fruktkaken. Den må "modnes" som det heter, i en måned. Det vil i praksis si at den pakkes inn i alminiumsfolie, og plastpose utenpå der igjen, og slik skal den ligge i kjelleren (eller i kjøleskapet) en måned.
Den er egentlig veldig enkel å lage.  Du blir kanskje skremt av den lange lista med ingredienser, men når du har laget den skjønner du hva jeg snakker om når jeg sier et den er enkel.
Den er ikke barnevennlig. Jeg bruker alkohol i den, og det kjennes på smaken. Den er utrolig holdbar og holder helt til påske...
Jeg baker to lave kaker av denne porsjonen (i to brødformer) istedet for en høy kake (i en brødform).




1 pk sukat
1 pk apsikat (vanskelig å få tak i etterhvert, bruk 2 pk sukat istedet)
1 glass røde coctailbær (ikke bruk saften)
1 glass grønne coctailbær (hell ut saften) - får du ikke tak i dette, bruk 2 glass røde coctailbær
150 g pekannøtter
200 g dadler (ta bort steinen)
50 g tørket aprikos
125 g rosiner
1/2 dl konjakk (du kan også bruke rom)
100 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts salt
125 g sukker
1 ts vaniljesukker (du kan utelate det hvis du vil)
4 egg
- evt. litt ekstra konjakk (2-3 ss)

¤ Legg frukt og nøtter i en  ganske stor bolle. Du trenger ikke hakke opp nøtter og frukt, bortsett fra dadlene og aprikosene som kan skjæres i mindre deler hvis du syns det.
¤ Hell over konjakken/rommen (du kan også ha en blanding av de to)
¤ La dette stå å trekke en stund, alt fra 1/2 time til over natta.
¤ Sett ovnen på 150 grader.
¤ Bland sammen i en annen bolle: Mel, bakepulver, salt og, sukker (og evt. vaniljesukker) og bland dette i fruktblandingen.
¤ Visp eggene lett sammen og bland dem inn i frukt- og melblandingen.
¤ Legg bakepapir i 2 brødformer.
¤ Hell røra i formene og trykk den godt sammen.
¤ Stek kakene midt i ovnen i 60 minutter. Hvis du bruker bare en form til denne røra og steker en kake, så må kaka stå i ovnen ca 90 minutter.
¤ Det skal ikke henge røre med, hvis du stikker en trepinne ned i kaka når du tar den ut av ovnen. Gjør det det, må du steke den litt til.
¤ Når du tar kaka ut av ovnen, så la den ligge i forma i 10 minutter før du tar den ut og legger den på en rist.
¤ Mens kaka ligger i forma og er glo'varm, pleier jeg å dynke hver kake med litt ekstra konjakk..

Når kaka er kald, pakker du den i alminumsfolie og tar en plastpose utenpå og knytter igjen. Så skal den ligge slik i en måned før du "tar-den-i-bruk".
Den er en kraftig sak, så skjær den i tynne, tynne skiver når du serverer den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar