http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

søndag 14. oktober 2012

Tante Britas gulrotkake

Det er min kjøkkenglade niese Ane som har laget dette navnet på kaka. Hun har fått oppskrifta av meg en gang.

Jeg har en annen oppskrift på gulrotkake her på bloggen min, men den er med epler i deigen og litt annet krydder.
Oppskriften under er mer den originale oppskriften. Toppingen her er uten smør i, bare med Philadelphiaost og melis og litt sitronsaft. Så kan man velge.

 

Kakebunn (passer til en rund form på 26 -28 cm i diameter):
4 egg
3 dl sukker
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesuker
1,5 dl maisolje (ikke bruk olivenolje og rapsolje, men solsikkeolje går også bra)
5 dl revne gulerøtter
rosiner og grovhakkede mandler, en neve av hver

Topping:
300 g Philadelphiaost
2 dl melis
Saften av 1/2 sitron

¤ Varm ovnen til 180 grader (originaloppskriften sier det, men jeg har stekt den på 200 grader også og funnet at det er ok. Etter 40 minutter på 180 grader er den ofte ikke ferdigstekt, og trenger minst 10 minutter til i ovnen min).
¤ Skrell gulerøttene og riv dem.
¤ Egg og sukker piskes til stiv eggedosis.
¤ Bland i eggedosisen: Hvetemel, bakepulver, kanel, salt og vaniljesukker. Rør det sammen så det blir en glatt røre og uten klumper av hvetemel.
¤ Tilsett olje og revne gulerøtter og rør det godt sammen.
¤  Ha i en neve rosiner og samme mengde grovhakkede mandler.
¤ Ha røren i en smurt (og eventuelt melstrødd) kakeform med løs bunn. Jeg bruker å klemme fast et bakepapir i bunnen når jeg lukker forma, og så smøre kantene.
¤ Stek kaka midt i ovnen i 40 minutter på 180 grader (se også mine kommentarer til stektid øverst under fremgangsmåte).
¤ Kontroller om kaka er ferdigstekt ved å stikke en pinne ned i kaka. Er det deig på pinnen når du drar den opp, må kaka stekes lenger. Ingen deig, ferdig!

¤ Ta kaka ut av forma når den er ferdigstekt
¤ Avkjøl kaka helt før toppingen has på.

¤ Bland alt til toppingen og rør det til en jevn masse. Det går raskt i en foodprosessor. Ha toppingen over kaka.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar