http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

tirsdag 18. oktober 2011

Ris på iransk vis.

Denne måten å koke ris på har jeg lært av min svigerinne Herdis. Hun har igjen lært det av en iransk venninne. Risen blir litt sprøstekt samtidig som den er kokt. Den tar akkurat like lang tid å forberede som ris du koker på vanlig måte i 20 minutter. Den har mer smak enn vanlig kokt ris.


Jeg tror ikke du kan bruke alminiumskasserolle til dette. Den gir ikke skarp nok varme.

Dette trenger du til 4:
5 dl ris, det spiller ingen rolle om du bruker jasmin- eller basmatiris
vann
1 ts salt hvis du vil
2 ss margarin eller smør. Jeg tror margarin gir høyere varme og mer crispy ris, men smør går også greit. Jeg kan ikke si at jeg kjenner noen forskjell på smaken om jeg bruker det ene eller det andre.

¤ Kok opp vannet. Her skal du ikke ha en fast, oppmålt vannmengde som du vanligvis bruker når du koker ris. Det skal være vann så det dekker rismengden og vel så det, så kok opp rikelig.
¤ Tilsett salt hvis du vil ha det
¤ Ha risen i vannet når det er kokt opp.
¤ La risen koke uten lokk i 7 minutter. Det kan godt fosskoke.
¤ Tøm risen i et dørslag (dette ordet måtte jeg faktisk slå opp i riksmålsordboken for å være sikker på at det ble riktig skrevet. Det er altså en stor sil for deg som ikke skjønner ordet, selv om det er riktig skrevet...) og la vannet renne av risen.
¤ Vask kasserollen i vann. Skrap bort risrester for de brenner seg bare fast i neste operasjon.
¤ Sett kasserollen tilbake på plata på sterk varme ( 7+ på induksjon)
¤ Ha margarin eller smør i kasserollen og la det smelte.
¤ Tilsett risen, sett på lokk og la det stå slik på sterk varme i 3 minutter. Det er nå risen steker og blir litt sprø.
¤ Etter 3 minutter skrur du ned varmen på plata (til 4 på induksjon) og lar risen stå med lokk i 7 minutter til. Da er den ferdig.
Det er best hvis du ikke løfter på lokket før hele stekeprosessen er ferdig. Du skal IKKE røre i gryta underveis, bare så det er sagt.

Når du skal ha risen ut av kasserollen må du skrape løs det nederste sprø laget med ris. Hvis risen har brent seg fast i bunnen har du bruket for sterk varme på plata de 3 minuttene risen stod på sterk varme.

Hvis du ikke har induksjon, så må du prøve deg fram med styrken på stekeplata. Koke og steketidene er de samme. Du skal IKKE ta kasserollen av plata etter at risen har stekt på sterk varme i 3 minutter, selv om du bruker vanlig kokeplate, bare skru ned varmen og steke videre i 7 minutter. Jeg sier dette fordi induksjon regulerer varmen veldig kjapt, mens med vanlig kokeplate tar det lenger tid før varmen kommer ned til ønsket styrke. Jeg har prøvd begge deler, og resultatet blir bra uansett hvilken plate du bruker.

2 kommentarer:

  1. Kom hjem fra Iran nå i vinter etter skitur der. Fikk denne typen ris overalt og syntes den var kjempegod. Søkte på nettet for å finne ut hvordan man lager den, og var så heldig at jeg fant den her. Tusen takk, det var både enkelt og like godt som jeg husker.

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å høre! Og fint at du syns den er like god som den du smakte i Iran!

    SvarSlett