http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 24. oktober 2011

Blåbærsaus til vilt.

I disse jaktider tenkte jeg du skulle få oppskrift på en saus som smaker godt til viltsteik. Den er enkel å lage, smaker godt, ser pen ut (som om det betyr noe egentlig..) og har få ingredienser. Vilt er så magert at det blir lite kraft når kjøttet stekes i ovn. I denne oppskrifta bruker jeg kraft av buljongterning.
Jeg har bare prøvd sausen til hjortesteik. Jeg har en snill bror som lar meg få overta noe av det fabelaktige hjortekjøttet som har hengt til mørning i 40 døgngrader. Det må være Norges beste kjøtt.
Prøv sausen til elgsteik også. Jeg tror du vil like det. Sausen har tydelig smak av blåbær. Du kan bruke friske eller frosne bær, men de må ikke være sukret.
Her er sausoppskriften:


1/4 løk
50 g blåbær
5 dl kraft (5 dl vann + 1 kjøttbuljong)
1 ts potetmel + 2 ss kaldt vann
1/2 dl fløte
pepper
salt (du må smake om du trenger mer salt)
1 ts presset sitron (du må også smake om du vil ha sitron i sausen)

Fremgangsmåte:
¤ Grovhakk løken og ha den i en kjele sammen med blåbærene
¤ Tilsett kraften og kok opp. La det småkoke på svak varme i 20 minutter, uten lokk.
¤ Sil sausen. Det vil si at du siler fra blåbærene og løken og bruker bare væsken.
¤ Ha sausen tilbake i kasserollen.
¤ Rør 1 ts potetmel ut i 2 ss kaldt vann. Rør dette ut i sausen litt om gangen. Bruk en visp og rør hele tiden. Når sausen nå koker opp igjen, tykner sausen litt.
¤ Tilsett fløten og la det hele koke opp mens du rører.
¤ Nå må du smake på sausen. Kvern litt pepper over, men trenger den mer salt?
¤ Hvis sausen smaker godt på dette tidspunktet, så ikke tilsett presset sitron. Det er mitt råd! Sitronen gir litt friskere smak, men den gjør også at du kanskje må salte mer. Hvis du tilsetter for mye sitron, får sausen en "sting" som smaker litt metall, og det kjennes ikke godt. Prøv deg ihvertfall fram før du satser på sitronen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar