http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 3. oktober 2012

Wraps

Det går fint å lage wraps eller tortilla, som det også heter, selv. Gode blir de og faktisk ikke vanskelige å lage i det heletatt.
Jeg steker dem i stekepanna, men har du en "takke", kan du steke mange i slengen.
De er fine å fryse. Pakk dem da enkeltvis, så er de lette å få fra hverandre når du skal ta dem opp igjen.
Så blir de 100 ganger bedre enn de du får kjøpt i butikken! Sorry Old El Paso, Santa Maria, First Price og hva dere nå heter alle sammen som lager dem... sånn er det bare!

12 wraps:

6 dl hvetemel
1 1/2 dl sammalt hvete, fin
2 ts bakepulver
1 ts salt
2 ss olje, maisolje, solsikkeolje e.l.
2 1/2 dl lunkent vann

¤ Bland alt det tørre (mel, bakepulver og salt)
¤ Tilsett olje og vann og rør det hele godt sammen.
¤ Ta deigen ut på bakebordet og kna den godt slik at den blir en myk og god deig. Det tar ca 3-4 minutter.
¤ Del deigen i 4 deler og del hver del igjen i 3, slik at du har 12 små boller.
¤ Klapp delene litt flate og la dem ligge og hvile på benken i ca 15 minutter, utildekket.


¤ Varm stekepanna. Jeg bruker god varme, 7+ på induksjon, altså varmere enn middels varme.
¤ Kjevle hver del ut til en tynn wraps. Bruk litt hvetemel på benken. Er du nøye, kan du klippe kanten slik at den ser jevn og pen ut. Er du som meg, lar du dem være som de blir.


¤ Stekepanna må være varm før du begynner å steke.
¤ Stek wrapsene i usmurt panne (det betyr at du IKKE skal bruke fett i panna).
¤ Stek dem mellom 1/2 og 1 minutt på hver side. De skal få gyldne flekker og så blåser de seg opp enkelte steder. Steker du den for lenge blir de harde (som flatbrød).


¤ Når de er ferdigstekte legger du dem i en stabel inn i et flak alminiumsfolie som er så stort at du kan brette det helt rundt wrapsene. Dette er for at de skal holde seg myke. Sett gjerne noe tungt oppå pakken med wraps. Her har jeg plassert en kasserolle oppå. Da holder wrapsene seg myke og fine og varme.

 
 
Pakk dem enkeltvis, som sagt, hvis du skal fryse dem.
 
Jeg kommer ikke med forslag til fyll av wrapsene, for det finner du overalt her på nettet. Det beste forslaget til fyll fikk jeg av nabo Tomas på Otterøya, men for å legge ut den oppskrifta må jeg innhente tilladelse først.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar