http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

tirsdag 30. oktober 2012

Kjøttpudding

Kjøttpudding høres kanskje litt kjedelig ut, men det er det ikke. Det smaker jo så godt!
Den tar sin tid, kjøttpuddingen. I ovnen må den være i 1 time, men lar du potetene steke med ved siden av, så passer den seg selv derinne, og du kan gjøre helt andre ting mens du venter på at middagen blir ferdig.


Til 2 personer:

500 g kjøttfarse (egentlig vet jeg ikke om man får kjøpt det lenger på vanlig butikk, men slakter'n har det (Aakervik her i Namsos) og i ferskvaredisker fins det (hos Røthe)
2 egg
4 ss melk
4 vårløkstilker, tynt oppskåret
2 sjalottløk, hakket
urter etter smak (persille, gressløk, timian, basilikum...)
salt og pepper
Olje til å smøre forma


¤ Varm ovnen til 180 grader.
¤ Ha kjøttfarsen i en bolle og tilsett eggene, et om gangen og rør dem inn i farsen.
¤ Tilsett melk, vårløk, sjalottløk  og rør det godt sammen.
¤ Tilsett urtene som du må hakke godt. Du kan gjerne bruke tørkede urter.
¤ Smak om du trenger salt og pepper. Ofte er kjøttfarsen saltet fra før.
¤ Smør en brødform med olje.
¤ Ha blandingen i forma og jevn den til.
¤ Sett forma midt i ovnen i 1 time.

¤ Samtidig kan du steke potetene.
¤ Skjær potetene i båter (du behøver ikke skrelle dem).
¤ Ha litt olje i et ildfast fat og legg potetene i. Strø over litt salt og pepper og spre litt olje over. Du kan strø tørket timian over potetene også. Det smaker godt.


¤ Sett fatet i ovnen ved siden av kjøttpuddingen i 1 time. Det greier seg med 45 minutter også for potetene.



¤ Når kjøttpuddingen er ferdig deler du den opp i skiver før du serverer den.


Jeg stekte noen grønne bønner og serverte til.
Det smaker uforskammet godt med smørstekt sopp. Gulerøtter som er kokt eller smørstekt går utmerket også. Vil du riktig at det skal bli søndagsmiddag, kan du lage en god saus til, f.eks. rødvinssaus (jeg får komme tilbake med den oppskriften en gang senere). Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. Denne oppskriften er veldig bra! Barna mine elsker denne kjøttpuddingen! Jeg også så klart 😁

    SvarSlett
  2. Denne oppskriften er jeg glad jeg fant, for både jeg og mine to tenåringer elsker denne kjøttpuddingen 😋 Så tusen takk! 😁

    SvarSlett