http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 24. oktober 2012

Gratinert spagetti

En ny spagettioppskrift er kanskje ikke det verden trenger. Det fins så mange oppskrifter på markedet.

Jeg legger ut denne allikevel jeg, for i denne retten kan du bruke rester av spagettissaus eller bruke opp kokte spagettirester hvis du har. Eller du kan lage retten fra grunnen av.

Til 4 personer:
300 g spagetti
400 g kjøttdeig
2 ss olje til steking
1 løk
3 hvitløkfedd
1 gulrot
2 paprika (jeg har brukt røde)
1 boks hele tomater
2 ss tomatpure
1 ss tørket oregano
2 ss frisk, hakket basilikum (du kan også bruke tørket), eller du kan bruke persille
Kayennepepper, det er litt vanskelig å angi mengde, men ca 1 strøken ts
Ost til gratinering (jeg har brukt Jarlsberg)
1 ts salt

¤ Kok spagettien etter anvisning på pakken.
¤ Sil spagettien når den er ferdigkokt og legg den utover i en smurt ildfast form. Jeg bruker å klippe opp spagettien litt med en saks.

¤ Varm ovnen til 220 grader.

Kjøttsausen:
¤ Varm oljen i en stekepanne og tilsett kjøttdeigen.
¤ Hakk den i småbiter og la den brunes litt.
¤ Finhakk grønnsakene (løk, hvitløk, gulrot og paprika) og ha det i panna sammen med kjøttdeigen.
¤ Tilsett krydderne (oregano, basilikum og kayennepepper). Vær litt forsiktig med kayennepepperen, den blir sterkere etterhvert, så ikke vær altfor raus med en gang. Smak deg frem.
¤ Bland alt godt sammen og la det steke i et par minutter.
¤ Tilsett tomatene og tomatpureen, smak til med salt og la det hele koke ca 10 minutter til grønnsakene er møre. Jeg tilsetter ofte 2 dl vann i gryta for jeg syns det blir litt tørt.


¤ Når sausen er ferdigkokt heller du den over spagettien i den ildfaste forma.
¤ Strø over revet ost, eller gjør som jeg har gjort her, lag osteskiver og legg dem øverst.



¤ Inn midt i ovnen i 10 minutter på 220 grader.


Det smaker godt med en grønn salat til.

4 kommentarer:

  1. Takk for inspirerende oppskrifter, tenkte å prøve meg på denne idag, det blir spennende!
    Keep`em coming! :)

    SvarSlett
  2. Takk det var hyggelig å høre! Lykke til! Jeg håper det smaker bra! Hilsen Brita

    SvarSlett
  3. Det ble suksess! Hadde middag i 2 dager også :)

    SvarSlett
  4. Å så bra! Veldig positivt å få slik tilbakemelding! Var det så mye mat? Retten er nesten like god dagen etter håper jeg!
    Hilsen Brita

    SvarSlett