http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

fredag 5. oktober 2012

Urtepoteter til pølser

En variasjon av potetstappa, nesten, og god hverdagsmat.
Jeg har funnet oppskrifta hos den blide TV2kokken Wenche Andersen.

Du må bruke hvite poteter med tynt skall. Asterix og Beate og lignende, går ikke. Disse vaskede, utenlandske potetene vi får kjøpt på Rema  fungerer godt (jeg har lagt inn bilde av potetposen lenger ned på sida).

Til 4 personer:
10 poteter (er de små må du ha flere)
4 ss olivenolje
1 dl hakkede, friske urter (jeg bruker litt forskjellig, basilikum, oregano, persille, gressløk...)
1 fedd hvitløk
1 ts salt
1 pakke cherrytomater (12 -14 tomater)
4 -6 pølser

¤ Kok potetene møre i usaltet vann.
¤ Varm ovnen til 250 grader.
¤ Bland olje, urter og salt og rør det godt sammen. Har du stavmixer kan du kjøre det sammen til en røre, men det er egentlig ikke nødvendig synes jeg. Det gir samme smak og det blir bare mer oppvask.
¤ Hell vannet av potetene når de er ferdigkokt.
¤ Smør en ildfast form (eller du kan bruke ovnsplata og smøre den).
¤ Legg potetene i forma og klem dem litt flate slik at innholdet i poteten tyter litt ut.


¤ Vask og del tomatene i 2 og legg dem ved siden av potetene.
¤ Legg urteoljen i klatter over potetene.


¤ Stek det hele på øverste rille i ovnen i 10 - 15 minutter (på 250 grader).
¤ Del pølsene i to på langs og stek dem på begge sider i panna så de får en svak stekeskorpe.


Server pølsene med urtepotetene og kanskje med en grønn salat til.
Det går også an å strø litt revet ost på potetene før du setter dem i ovnen.

Her er de potetene jeg brukte:

2 kommentarer:

  1. Man leser og leser og blir sulten av matbloggen din, men glemmer å kommentere! Bare fortsett å legge ut oppskrifter, de blir lest og brukt ;o). Vet du at du kan gjøre bloggen om til bok? Koster litt, men kjekt å ha.

    SvarSlett
  2. Hei Mayen! Det er en hyggelig vitamininnsprøyting å få høre at folk leser bloggen min!
    Jeg setter veldig stor pris på å få kommentarer.
    Nei, jeg visste ikke at det går an å lage bok av bloggen, men enda har for få oppskrifter til det.
    Har mange oppskrifter på lager enda, og prøver stadig ut nye, så det kommer mer....

    SvarSlett