http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

torsdag 4. oktober 2012

Kjøttkaker, rett og slett

Kjøttkaker er ikke bare kjøttkaker lenger. Det finnes så mange utgaver, frosne og hermetiske og ferske i alle fasonger.
Lag dem selv, er mitt råd, så vet du iallefall hva de inneholder.
"Kjøttkak" laget alle vår mødre og bestemødre fra grunnen av, som en selvfølge.
Det er sausen som gjør "susen". Du kan jukse og kjøpe kjøttkakesaus fra Toro. Den er grei den og den letter jobben, men sausen er bare å brune litt løk i smør, ha på hvetemel og spe med buljong og kanskje pynte den med sukkerkolør. Ikke MYE arbeid.
Du må koke kjøttkakene i sausen etter at du har brunet dem. De kan godt stå og trekke i sausen en hel time om du har tid. Jo lenger tid, jo bedre saus.
Her er oppskriften, med ertepure til:

Ca 18 kjøttkaker:

400 g kjøttdeig
1 ts salt (da må kjøttdeigen være uten salt)
1 dl melk (du kan bruke vann også)
1 strøken ts pepper
1 strøken ts malt ingefær
1 strøken ts muskat (ikke vær raus med disse 3 siste krydderne, da blir smaken for sterk)
1 ss hakket løk (gul løk, sjalottløk, rødløk - alt går greit)
2 ss potetmel
Smør til steking, 2-3 ss


Saus:
1 gul løk
3 ss smør
3 ss hvetemel
5 dl kjøttbuljong (jeg bruker buljongterning, 1 terninger + 5 dl vann)
1/2 dl fløte
Salt og pepper etter smak (det er ikke sikkert du trenger det)
2-3 ss sukkerkolør
Så kan du tilsette: 2 ss ripsgele eller samme mengde solbærgele eller 3 skiver brun geitost

Ertepure:
1 pakke frosne erter
Vann
4 ss fløte eller 2 ss smør (bruk det du har, smaken blir omtrent den samme)

Begynn med sausen:
¤ Smelt smøret i en gryte (du skal ha plass til kjøttkakene der også etterhvert).
¤ Rens og skjær løken i tynne båter.
¤ Surr løken blank i smøret.
¤ Strø hvetemelet over løken og rør godt så det ikke klumper seg så mye.
¤ Nå skal du tilsette buljongen i gryta. Jeg tilsetter kaldt vann, sakte, og rører godt så klumpene glatter seg ut. Så har jeg i buljongterningene og rører til de har løst seg opp.
MEN, du kan også koke opp vannet med buljongterningene først, og spe med den varme buljongen. Det siste skal være den beste måten for å unngå klumper (så er det sagt).
¤ Nå er sausen lys og gulaktig og ser ikke veldig fristende ut, derfor bruker du nå litt sukkerkolør for å få den mørkere.
¤ Tilslutt kan du tilsette noen av smakstilsetningene (ripsgele, solbærgele eller geitost), men det går greit uten også.
¤ La sausen stå å trekke (ikke fosskoke på noen måte) til du har i kjøttkakene etterhvert som du steker dem.

Kjøttkaker:
Jeg bruker foodprosessoren til denne jobben, men det går greit å gjøre det for hånd. Det eneste du må gjøre forskjellig er å hakke løken fint. Foodprosessoren gjør denne jobben for meg.

¤ Ha kjøttdeig og salt i en bolle eller foodprosessor og arbeid det godt sammen. Det tar 1 minutt i maskina og 3 minutter for hånd.
¤ Tilsett hakket løk (finhakket hvis du arbeider for hånd, og grovhakket i maskina)
¤ Tilsett også krydder (pepper, ingefær og muskat) og potetmelet.


¤ La maskina gå ca 1 minutt, og bruk litt lenger tid for hånd. Du ser når det er godt blandet.

¤ Spe med melk. Det vil si at du tilsetter melka litt etter litt og arbeider med "deigen" slik at melka arbeides inn i kjøttdeigen. Bruker du maskin, som meg, kan du la maskina gå og tømme melka sakte ned i maskina mens den går.

¤ Varm smøret i stekepanna.
¤ Form kjøttdeigen til kjøttkaker. Jeg har et drikkeglass med kaldt vann ved siden av meg på benken og bruker en spiseskje til jobben med å forme kjøttkakene. Så fukter jeg skjea i vannet først og tar opp litt kjøttdeig, passe mengde til en kjøttkake. Så former jeg kjøttkaka med skjea og en hånd (som også godt kan være fuktet i kaldt vann).


¤ Legg kakene i panna og klem dem litt flate. Brun dem på begge sider. De skal ikke bli gjennomstekt. Ikke brun alt for mange kaker om gangen.
¤ Løft kjøttkakene over i sausen etterhvert som de er ferdig brunet og la dem trekke i sausen til du skal spise dem. Som sagt før, jo lenger de står og trekker, jo bedre blir sausen.

Ertepure:
¤ Kok opp litt vann i en kasserolle.
¤ Ha de frosne ertene i vannet. Kok opp og la det trekke 1 minutt.
¤ Slå bort kokevannet.
¤ Mos ertene (jeg bruker en stavmixer til det bruk) og rør inn 4 ss fløte eller 2 ss smør. Smøret skal smelte mens du rører det inn.


Server kokte poteter og rørte tyttebær til.
 
 





1 kommentar:

  1. Hei! Takk for at du korrekturleser!
    Det skal være 3 ss hvetemel, og nå har jeg rettet oppskriften. Jeg sjekker alle oppskriftene ihvertfall 5-6 ganger for feil før jeg legger dem ut, men det sniker seg inn små feil allikevel.
    Jeg setter stor pris på at dere bemerker feil og mangler!
    Hilsen Brita

    SvarSlett