http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 28. oktober 2013

Viltgryte

Jeg ser at det er mange som besøker bloggen min på leting etter viltoppskrifter. De oppskriftene jeg har på vilt, er faktisk de desidert mest besøkte.
Derfor kommer jeg med en enkel og god viltgryte idag. Det er god høstmat.
Du kan bruke all mulig viltkjøtt til dette.
Jeg bruner kjøttbitene før jeg har dem i gryta. Det behøver du ikke, hvis du har det travelt. Jeg syns gryta får kratigere smak av bruninga, men det er sikkert en smaksak.
Har du en skvett rødvin å tilsette, så gjør det også. Det gir god smak, men er ikke nødvendig det heller.


Porsjonen er til 4 personer:

500 g viltkjøtt skåret i grove terninger
2 ss smør (bare hvis du skal brune kjøttet)
2 laurbærblad
3 nellikspiker
2 ts tørket timian
Litt sopp (200- 300 g), selvplukket eller sjampinjong (helst ikke hermetiske)
3 gulerøtter, skrellet og skåret i grove biter
300 g sellerirot, grovdelt
3 dl fløte
Salt og pepper
Vann
(1 dl rødvin hvis du vil)

¤ Del kjøttet i grove biter.
Dette gjør jeg når jeg bruner kjøttet (hopp over de følgende 3 punktene hvis du ikke bruner):
¤ Varm smøret i en stekepanna og la det bruse og for så bli litt brunt.
¤ Brun kjøttbitene i flere omganger med god varme på panna. La bitene ligge i ro i panna og ikke driv å snu dem hele tiden. Snu dem når de har fått stekeskorpe.
¤ Legg kjøttbitene over i en gryte med lokk etterhvert som de blir ferdige. Har du en skvett rødvin så bruker jeg den til å "koke ut" stekepanna når jeg er ferdig med bruninga av kjøttet. "Koke ut" betyr at du har væske (her rødvin, men det går også å bruke vann) i panna og lar det koke i noen sekunder. Da får du med alle de gode smakene som ligger igjen i bruningskrafta. Skrap dette godt ut av panna og ha det over kjøttet som du har flyttet over i en annen gryte.


¤ Bruner du ikke kjøttet legger du bitene i en gryte.
¤ Tilsett laurbærblad, nellikspiker og timian.
¤ Ha på vann så det nesten dekker kjøttet. Det danner seg mer kraft etterhvert når det koker, så ikke ha på vann så kjøttet flyter i gryta.


¤ Sett lokk på gryta og la det hele koke på svak varme i 45 minutter. Da skal kjøttet være mørt.
¤ Tilsett så soppen og grønnsakene. Jeg bruner soppen også jeg, sånn som jeg brunet kjøttbitene, men du kan godt bare ha soppen i som den er.
Grønnsakene skal ikke brunes.


¤ Sett på lokket og la det koke svakt i 30 minutter til.
¤ Før servering tilsetter du fløten og koker opp gryta og lar den koke i 2 minutter. Den tykner litt.
¤ Smak til gryta med salt og pepper.
Av og til syns jeg gryta blir tynn og da rører jeg ut 2 ts maisennamel i litt vann og tilsetter i gryta. Da tykner den litt mer.

Server med kokte poteter, rørte tyttebær og sett flatbrød på bordet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar