http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

tirsdag 22. oktober 2013

Pasta med kjøttboller og rødvinssaus

Endelig!
I perioder går det smått framover med matbloggen. Jeg har kjøpt meg noen flere kokebøker i høst og har prøvd ut mange nye oppskrifter, men ikke alle kommer gjennom nåløyet til bloggen. Dessuten må jeg ha laget retten flere ganger før jeg presenterer den her.
Her kommer altså en pastarett som er litt utenom den vanlige kjøttsausen. Den høres kanskje ikke veldig barnevennlig ut, men det tror jeg den er. Rødvin gir kraftig smak, men ikke egentlig vinsmak.
Du får prøve, jeg kan anbefale den så absolutt.
Visste du forresten at du kan fryse ned vinrester og bruke dem senere i mat?

Dette er en porsjon til 4:

Kjøttboller:
500 g kjøttdeig
1 gul løk, hakket, gjerne ganske finhakket
4 hvitløkfedd, hakket
2 skiver loff
1/2 dl melk
50 g revet parmesan
2 ts fennikelfrø
Olje til steking

Saus:
2 dl rødvin
1 boks hakkede tomater
Frisk basilikum (har du ikke det kan du bruke tørket basilikum eller en annen frisk krydderurt du har som timian, oregano eller persille)
Salt og kvernet pepper

Litt revet parmesan kan du sette på bordet til servering.

Pasta til 4 personer

Begynn med kjøttbollene:
¤ Skjær bort skorpen på loffen.
¤ Legg loffen i en skål og hell melken over. Melken skal trekke inn i brødet.
¤ Hakk løk og hvitløk.
¤ Varm olje i stekepanna og fres løk og hvitløk til det såvidt begynner å ta farge.
¤ Ha kjøttdeigen i en bolle og tilsett det oppbløtte brødet, stekt løk, revet parmesan og fennikelfrø.


¤ Arbeid det hele godt sammen med hendene. Jeg har ikke verken salt eller pepper i kjøttbollene, for sausen har mye smak så jeg syns det er unødvendig.


¤ Varm olje i stekepanna på ny.
¤ Trill små runde kjøttboller med en spiseskje dyppet i kaldt vann og fuktige hender. Det blir mellom 25 og 30 kjøttboller av denne porsjonen.
¤ Brun kjøttbollene i stekepanna. Brun dem i minst 2 omganger (det betyr at du ikke steker alle kjøttbollene på engang, men bare 12-15 stykker i gangen). De trenger ikke bli gjennomstekt, bare få brun skorpe.


¤ Ta dem opp av panna når de første er ferdig brunet og stek resten av kjøttbollene.
¤ Legg de første bollene du brunet tilbake i panna. Tilsett rødvin og tomatene fra boksen.


¤ Senk varmen på plata og la sausen putre i 20 minutter. Strø basilikum over sausen før du serverer.
¤ Smak til sausen med salt og pepper.
¤ Imens sausen putrer koker du pastaen.

Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar