http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

søndag 23. desember 2012

Koteletter i langpanna

Dette blir nok det siste blogginnlegget i år.
Jeg er overveldet over alle som leser bloggen min jevnlig. Dere er fra USA, Storbritannia, Russland, Brasil, Argentina, Japan, Polen, Sverige, Danmark, Frankrike, Tyskland, enkelte faktisk fra Nepal og fra Colombia, fra Tsjekkia, Italia, Spania mm og selvølgelig fra Norge. Det er litt ubegripelig for meg, men jeg er like glad for dere alle sammen!

Her får dere en god og lettvint rett, som i tillegg passer seg nesten selv i ovnen.
GOD JUL til dere alle fra meg! Vi snakkes på nyåret!
 

Dette trenger du til 4:

4- 6 nakkekoteletter (alt etter om du har storspisere eller ikke)
2 purrer
1 pose knaskegulrøtter
1 boks hermetiske tomater
2 ss tomatpure
1 kjøttbuljonterning (eller grønnsakbuljong-) løst opp i 1 dl vann
1 dl fløte
salt
pepper
1 hel hvitløk delt i fedd (men ikke hakket)
1 finhakket rød chili
olivenolje ca 2 ss
ost til gratinering (jeg har brukt parmesan, men all slags revet ost er ok)


Sett ovnen på 200 grader.
¤ Vask og skjær purrene i grove biter.
¤ Vask gulrøttene. De brukes hele. Har du vanlig store gulrøtter må du skrelle dem og dele dem i biter.
¤ Rør sammen tomatene med saft fra boksen, tomatpure, buljong og krydder (chili og hvitløkfedd) i en bolle (ikke ha i fløten).
¤ Smør langpannen med olje.
¤ Legg i grønnsakene.
¤ Hell over tomatblandingen.


¤ Salte og pepre kotelettene og legg dem øverst. Ofte bruner jeg kotelettene før jeg legger dem i langpanna, ca 2 minutter på hver side i stekepanna, men det er ikke nødvendig.
¤ Sett langpanna midt i ovnen og la den stå i 15 minutter.
¤ Ta langpanna ut og ha fløten i og strø revet ost over kotelettene.


¤ Sett det hele inn i ovnen i 10 mintter til.


Du kan servere ris til eller kokte poteter og gjerne en enkel, grønn salat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar