http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 3. desember 2012

Fiskegrateng

Hjemmelaget fiskegrateng er egentlig kjempegodt!
I denne oppskrifta har jeg brukt laks. Rester. Du kan bruke hvit fisk av alle typer. Fisken må være kokt på forhånd. Det som er aller viktigst syns jeg, er at du fjerner alle fiskebein. Det er IKKE godt å spise fiskegrateng hvis du finner bein i den.
Fin laksefilet får man jo tak i overalt idag, og igrunnen smaker den godt i denne gratengen.

Jeg har skilt eggene og stivpisket eggehvitene før jeg hadde dem i. Det behøver du selvsagt ikke. Du kan bare tilsette hele egget i sausen.
Men her får du iallefall oppskriften på denne luftige og gode fiskegratengen:


 
Til 4 personer:
4 - 5 dl kokt fisk renset for bein
2 ss smør
3 ss hvetemel
3 dl melk
1/2 ts salt
Noen tak med pepperkverna
1/ 2 ts revet muskat
3 egg
2 ss strøkavring
 
Varm ovnen til 200 grader.
 
¤ Start med å lage hvit saus: Smelt smør i en kasserolle.
 
¤ Tilsett hvetemelet og rør det godt sammen til en jevn røre.
 
 

 ¤ Tilsett melka under omrøring og kok opp mens du rører hele tiden. Det skal bli en tykk saus.



¤ Det er nå du skal ta valget om du vil skille eggene. Å skille eggene vil si at du har eggeplommene for seg og eggehviten i en annen bolle. Eller du kan tilsette hele egget i sausen.
¤ Jeg tilsetter bare eggenplommene i sausen og rører godt. Da får du en gul, fyldig saus.


¤ Tilsett muskat og pepper og smak om du vil ha mer salt.
¤ Tilsett fisken (som er kokt og delt i biter).
 
 


¤ Så stivpisker jeg eggehvitene. Da må du bruke en håndvisper.


¤ Rør de stivpiskede eggehvitene forsiktig inn i sausen med fisken i. Til dette bruker jeg en slikkepott.


¤ Smør en brødform godt. Du kan bruke en ildfast form også, men jeg syns bestandig gratengen får en bedre konsistens når jeg bruker brødforma.
¤ Ha "hele greia" i den smurte brødforma.
¤ Strø 2 ss strøkavring på toppen.

 
¤ Inn i ovnen på nederste rille i 50 minutter. Prøv å ikke åpne på ovnsdøra underveis. Da synker gratengen litt sammen. Smaken blir den samme, men den ser mer "fløffy" ut hvis du greier å la være å smugkikke.


Server med kokte poteter, litt smeltet smør og en god råkostsalat.
Råkost lager du av 3 skrellede gulerøtter som du river, 1 eple som du også river, og  har en neve rosiner over. Press saft av en sitron eller 1/2 appelsin eller en mandarin over det hele.

Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar