http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 12. mars 2012

Schwarzwaldtårta

Denne kakeoppskrifta fant jeg i et svensk blad som heter "Femina" for 30 år siden. Jeg rev ut siden med oppskrifta og har den fremdeles på et utrevet ark fra bladet.
Jeg har laget den utrolig mange ganger. Den gjør alltid lykke. Den ser lekker ut og ser kanskje litt komplisert ut, men det stemmer ikke for har du foodprosessor så går det som en røyk å lage den.
Den er også glutenfri, og sånne oppskrifter trenger man jo av og til.

Kakebunn
200 g hasselnøtter
2 dl melis
4 eggehviter

Kakefyll
4 dl fløte
1 ss konjakk (kan utelates)
150 g kokesjokolade
Kakao til å strø over kaken (det ser du ikke av bildet... kakaoen må strøes på like før servering, ellers farger den litt av på kremen, og jeg tok selvsagt bilde i god tid ...)

¤ Varm ovnen til 175 grader.
¤ Mal hasselnøttene i en foodprosessor og bland i melisen.
¤ Visp eggehvitene stive og vend dem litt forsiktig ned i nøtteblandingen.
¤ Legg bakepapir på en stekeplate og legg nøttemassen utover bakepapiret i to sirkler ca 20 - 30 cm i diameter (det skal blir to kakebunner).
¤ Stek dem midt i ovnen i ca 15 minutter. Bunnene skal ikke bli helt tørre, men skal heller ikke være klissete, så du må kanskje kjenne litt på dem før du tar dem ut av ovnen.
¤ Avkjøl bunnene på bakepapiret på en rist.
¤ Når de er avkjølt kan du dra av bakepapiret.
¤ Visp kremen stiv. Bland ca 1 ss konjakk i kremen hvis du lager en "voksen"-kake, ellers hopper du over hele konjakken.
¤ Når jeg skal montere kaka legger jeg en klatt krem under den nederste bunnen slik at kaka ikke sklir av fatet under servering. Del kremen i 2 og fyll en del oppå den nederste bunnen. Legg den andre bunnen over og fyll resten av kremen over.
¤ Sjokoladepynten lager du slik:
     Smelt sjokoladen. Jeg smelter den over vannbad, det vil si at jeg bruker to kasseroller.
     Ha litt vann i den største og kok det opp.
     Brekk opp sjokoladen og ha den i den minste kasserollen.
     Sett den minste kasserollen opp i den største og la det står slik til sjokoladen er smeltet.
     Riv et flak av bakepapir eller matpapir og bre den smeltede sjokoladen utover arket.
     Legg arket med sjokoladen på et brett og sett brettet i kjøleskapet eller i fryseren.
     Når sjokoladen er stivnet skjærer du den i firkanter og pynter kaka med.
¤ Strø litt kakao over kaka like før servering.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar