http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 28. mars 2012

Kylling i langpanna

I denne oppskrifta må du brune kyllingfiletene før du har dem i langpanna, og det smaker godt med ris til. Altså, du søler ut en stekepanne og en kasserolle i tillegg til langpanna. Det blir litt oppvask etterpå, selv om det er en langpannerett.
Dette er også en enkel rett å lage til mange. Oppskrifta du får, fyller langpanna og er nok til bortimot 8 personer (med 2-3 storspisere er det nok til 6 personer).
Du må beregne 1 time fra du starter å lage denne maten til den er ferdig.

Jeg har fått en kommentar fra en venninne om at fløten  i denne retten (matfløten) sprekker under steking i ovnen. Det stemmer faktisk. Originaloppskrifta er med matfløte, men jeg bruker sjelden lettprodukter i maten min og har alltid laget retten med kremfløte. Nå har jeg selv prøvd det ut, og lettfløten sprekker, så jeg har skiftet ut lettfløte med kremfløte i ingredienslista. Så kan jo du gjøre som du selv syns, men nå er du advart :-))


3 ss olivenolje
7 tomater
8 kyllingfileter
1 stor løk (eller 2 små)
2 fedd hvitløk
1 gul paprika
1 rød paprika
6 dl kremfløte
150 g revet ost (jeg bruker vellagret Norvegia eller Jarlsberg)
salt
pepper
Litt frisk persille. Du kan sikkert bruke annet krydder som du liker, basilikum, oregano...

¤ Varm stekeovnen til 200 grader.
¤ Smør langpanna med litt olivenolje.
¤ Vask tomatene og skjær dem i skiver og legg dem i bunnen av langpanna.
¤ Del hver kyllingfilet i 4 -5 biter.
¤ Ha 1 ss olivenolje i stekepanna og brun halvparten av kyllingfiletene på ganske sterk varme. Strø litt salt over. Kyllingen skal bare få brun skorpe. De skal gjennomstekes i ovnen etterpå.
¤ Fordel kyllingbitene over tomatene.
¤ Gjør det samme med resten av kyllingbitene.
¤ Skrell løk og hvitløk og skjær begge i skiver og brun dem litt i panna etter at du er ferdig med kyllingen. Løken skal bli blank og myk. Det tar 3 - 4 minutter.
¤ Vask paprikaen og skjær den i staver. Fjern frøene.
¤ Fordel løken og paprikaen over kyllingen.
¤ Hell over fløten. Strø på salt og pepper.
¤ Riv osten og strø den på toppen av retten.
¤ Sett langpanna litt lavt i ovnen og la den steke i 40 minutter.
¤ Strø litt hakker persille over retten ved servering.

Server ris til. Det smaker også godt med en grønn salat til.

2 kommentarer:

  1. Tennene løper i vann ;-). Leser oppskriftene dine hver gang du legger ut, men blir så sulten at æ glemme å kommentere! Snart påske, ha en fin kveld ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mayen! Det er så hyggelig å høre deg si at du liker oppskriftene mine! Det inspirerer meg veldig. God påske!

      Slett