http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

torsdag 22. desember 2011

Tomatsild

 Dette er min mors oppskrift på tomatsild. Den har fulgt meg i alle år og den er verdens beste! Intet mindre!
Jeg hadde tenkt jeg skulle få tid til å legge ut min gode oppskrift på rødkål også før jul. Den er med fiken og aprikos, epler og bær og portvin i. Den er også verdens beste, men noe får gjenstå til senere. Selv pensjonister får det litt travelt av og til...

Jeg ønsker dere en riktig god jul alle sammen og takk for at dere leser bloggen min! Det syns jeg er så inspirerende.




5 kryddersildfileter (ikke bruk spekesild, det blir ikke like godt)
1 dl tomatpure
1/2 dl olje (her kan du bruke både olivenolje eller maisolje)
1/2 dl 7% eddik (jeg bruker vineddik, rød eller hvit)
1 1/2 dl sukker
1 dl vann
1 gul løk skåret i tynne skiver
3 - 4 laurbærblad

¤ Rør sammen tomatpure, eddik, sukker og vann.
¤ Rør oljen sakte i. Hvis du tilsetter oljen for raskt skiller blandingen seg. Derfor: Rør ivrig hele tiden og tilsett oljen i en tynn stråle.
¤ Skjær sildefiletene i biter.
¤ Legg løk og sild lagvis i en krukke.
¤ Legg laurbærblad innimellom eller stikk dem ned langs sidene i krukka.
¤ Hell over laken du har laget.

Silda bør stå og trekke i 2 døgn, men kan godt spises etter 1 døgn også....

2 kommentarer:

  1. Hei Brita, visste ikke at du var aktiv blogger :-) her er det jo mye interessant å ta tak i om man skulle komme på å kaste seg over matlaginga.

    SvarSlett
  2. Takk Lorents! Jo da, noe må jo vi pensjonister fordrive tiden med :-)
    Det er mye hygge i å "kaste-seg-over-matlaginga", så det er bare å brette opp ermene og inta kjøkkenbenken! -Og, jeg vil gjerne høre fra deg og alle som prøver noen av oppskriftene mine.

    SvarSlett