http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 7. desember 2011

Bestemor Kjerstis kokosmakroner

Enkle og raske å lage, men ikke like enkle å oppbevare. De  er gode og de skal være sprø utenpå og myke inni. 
Hvis de stekes på for sterk varme, eller stekes for lenge, blir de tørre. Da blir de ikke gode!

De må lagres i boks i toppen 2 lag, med papir imellom. Lagrer du dem i flere lag knuses de underste.


Til ca 40 gode makroner trenger du:
3 eggehviter
180 g melis
250 g kokosmasse

¤ Varm ovnen til 180 grader.
¤ Stivpisk eggehviter og melis til det blir en hvit, seig masse. Jeg bruker håndmixer til dette, men er du iherdig, går det sikkert greit å piske for hånd også.
¤ Tilsett kokosmassen og bland forsiktig. Det betyr at du IKKE skal bruke mixeren til dette, men røre med en skje eller slikkepotten slik at kokosmassen blander seg inn i den seige egg- og melismassen.
¤ Bruk to spiseskjeer og sett små kaker av massen på et stekebrett dekket med bakepapir. Bakepapiret er viktig til dette, ellers vil du ikke få kokosmakronene løs fra plata.
¤ Stek dem midt i ovnen på 180 grader i 10 minutter. Jeg må kanskje tilføye at 10 minutter er perfekt på min ovn. Du må ikke steke dem for lenge! De skal bli litt gyldne på toppen, det ser du av bildet, men absolutt ikke brune.
Du kan kjenne litt på dem før du tar dem ut av ovnen. Er de ikke stekt nok, vil overflaten være veldig svak og ikke holde at du trykker på den i det hele tatt. Da steker du dem i 1 minutt til. Jeg tror at 10 minutter er maks steketid, men kanskje er 9 minutter nok også i din ovn.
¤ Når makronene er ferdigstekt lar du dem ligge på stekplaten i 2- 3 minutter før du bruker en stekespade og legger dem på rist.
¤ Avkjøl dem godt før du legger dem i en boks og følg rådet mitt som står over bildet av kakene.

1 kommentar:

  1. Legg gjerne inn en kommentar til meg hvis du prøver noen av oppskriftene mine :-)

    SvarSlett