http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

torsdag 15. desember 2011

Brynhilds havrekjeks

Denne oppskrifta har jeg fått av svigerinne Herdis på Otterøya.
Siden jeg fikk den har jeg bare bakt havrekjeks etter denne oppskrifta.
Brynhild er en kjent dame på Otterøya og oppskrifta kommer fra henne. Det er en meget god og enkel oppskrift å bake etter og kjeksene blir sprøe og gode.



Ingrediensene måles i kopper og er enkel å halvere eller doble. Dette er originaloppskrifta og den er stor. Jeg halverer, og det blir bortimot 100 små havrekjeks ca 5 cm i diameter. I tillegg kan man godt knipe litt inn på sukkeret for den er ganske søt, men ikke så drastisk som å halvere mengden, da blir ikke kjeksen god.

6 kopper små havregryn (lettkokte- står det på pakken)
4 kopper hvetemel
6 ts hjortetakksalt (hornsalt- står det på den pakken...)
2 kopper sukker
200 g Melange margarin (ikke bruk meierismør, kjeksene blir mye sprøere med margarin)
2 kopper lunkent vann

¤ Varm ovnen til 190 grader.

¤ Bland alt det tørre.
¤ Smuldre smøret i blandingen.
¤ Ha i lunkent vann og samle alt til en deig.
¤ Kanskje trenger du mer mel (jeg trenger alltid det) for at det skal bli en god deig. Den skal ikke være klisset.
¤ Deigen kjevles ut med det samme den lages ferdig. Prikkes.
¤ Stikk ut kjeks med et glass og legg på stekeplate dekket med bakepapir.
¤ Stek kjeksene midt i ovnen i ca 10 minutter.

Oppbevares i tett boks. De holder seg faktisk i månedsvis. Kan ikke fryses.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar