http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

tirsdag 6. desember 2011

Karins gode pepperkaker.

Julebaksten fortsetter:

Denne oppskrifta fikk jeg av min svenske venninne Karin, sikkert for 25 år siden.
Jeg har bakt etter andre pepperkake-oppskrifter også opp gjennom årene, men denne kommer jeg hele tiden tilbake til.
Deigen skal lages en dag i forveien og stå kjølig natta over (som alle julekakedeiger har jeg inntrykk av).
De egner seg ikke til pynt, sånn pynt som skal henge i vinduet og som skal bli til byggverk. Til det er de for sprøe. MEN de smaker godt, det kan jeg garantere!


100 g meierismør
100 g sukker
1 ts kanel (malt)
1 ts nellik (malt)
1 ts ingefær (malt)
1 ts natron
1 dl fløte
1 ss sirup (jeg bruker mørk sirup, men du kan helt sikkert bruke lys  sirup også )
250 g hvetemel

¤ Ha smør, sukker, sirup og krydder (ikke natron!) i en kasserolle og varm det til sukkeret er smeltet.
¤ Ta kasserollen av platen.
¤ Tilsett fløte.
¤ Avkjøl blandingen.
¤ Bland natron i melet og tilsett dette i blandingen i kasserollen.
¤ Rør det sammen til en jevn deig.
¤ La det stå tildekket og kjølig over natten. Jeg setter det i kjelleren, men kjøleskapet duger også.

¤ Varm ovnen til 200 grader.
¤ Ha litt mel på bakebenken (bruk tre-benken og ikke steinplata).
¤ Ta ut litt deig og mykgjør den litt i hånda og kjevle den ut til en tynn leiv.
¤ Stikk ut pepperkakefigurer.
¤ Legg dem på en stekeplate som er dekket med bakepapir.
¤ Stek dem i 5 minutter og avkjøl dem på rist.

Kakene oppbevares best i tett boks. Jeg tror ikke slike kaker egner seg for frysing, da forsvinner sprøheten, men de holder seg lenge i en tett boks, eller på et glass med lokk som på bildet under.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar