http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 9. mai 2012

Pølser med tomatsalsa og kålsalat

Jeg steker pølsene i denne retten, men du kan helt sikkert bare koke dem. Det tar kortere tid og blir jo litt magrere hvis man skal telle kaloriene.
Kålsalaten er frisk og syrlig og salsaen skal være litt hot.
Jeg serverer råstekte poteter til. Godt!


Til 4 personer:
10 poteter
4 ss olivenolje
litt salt og pepper

1 pakke middagspølser (5-6 pølser)
2 ss smør

Kålsalat:
1 sommerkål (du kan bruke hodekål, til nød, hvis det ikke er sesong for sommerkål )
1 beger lettrømme (3 dl)
4 hvitløkfedd
1 ts dijonsennep
saften av 1/2 lime

Tomatsalsa:
1 boks hermetiske tomater (jeg bruker hele, skrellede, så kutter jeg dem opp selv. De smaker bedre enn de hakkede og så koster de halvparten...)
1 ss olivenolje
1 ts balsamicoeddik
1/2 løk, finhakket
2 fedd hvitløk
1 rød frisk chili, vasket og finhakket og tatt bort frøene

¤ Begynn med potetene.
¤ Varm ovnen til 200 grader
¤ Vask potetene, ikke skrell dem og skjær dem i båter.
¤ Legg dem utover en ovnsplate og ha olivenolje over.
¤ Salte og pepre.
¤ Inn i ovnen i 30 minutter.

Tomatsalsa:
¤ Varm olivenolje i en kasserolle.
¤ Fres løken (som er finhakket) og hvitløken, som også er hakket, til de blir blanke.
¤ Ha i tomatene og hakk dem opp. Bruk en saks eller en skje til det bruk.
¤ Vask chilien. Del den i 2 på langs. Fjern frøene som er inni og hakk den i små biter.
¤ Tilsett chilien i gryta og la det hele trekke på plata i ca 10 minutter.
¤ Tilsett balsamicoeddiken tilslutt.
¤ Smak om du behøver å salte.



Kålsalat:
¤ Finsnitt kålen og legg den i en salatbolle.
¤ Bland rømme, limesaft, sennep og finhakket hvitløk.
¤ Smak til med salt og pepper...
¤ Bland rømmedressingen i den finsnittede kålen.

Når jeg steker pølsene, skjærer jeg først hver pølse i 4 ( først på langs, så hver del i to)
Så steker jeg dem i stekepann til de får litt farge.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar