http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

fredag 27. april 2012

Grissini

Fin å spise til supper og salater. Har du en dipp av et eller annet slag, er det godt å dyppe dem i det og bare spise dem som de er som litt kveldsgodt. Tzatsiki er min favoritt til grissiniene. Det har jeg lagt ut oppskrift på tidligere (under tilbehør).
Disse baker jeg i foodprosessoren, raskt og greit. Det skal bli en god og håndterlig deig å bake med. Kna den godt!


Av denne oppskrifta får du 64 stenger:

1 l hvetemel
3 dl lunkent vann
50 g gjær
2/3 dl olivenolje
1 ss sukker
2 ts salt
Rosmarin
Sesamfrø

¤ Smuldre gjæren i bakebollen
¤ Tilsett vannet, salt, sukker og olivenolje
¤ Når gjæren er oppløst, eller blitt myk i vannet, tilsetter du melet.
¤ Nå setter jeg på foodprosessoren og lar den gå i 30 sekunder. Da har jeg en god deigklump.
¤ Ta deigen ut på bakebordet og kna den litt mer.
¤ Jeg deler deigen i 2 deler og smaker den ene delen til med tørket rosmarin og den andre ruller jeg i sesamfrø når jeg har bakt ut stengene. Du trenger egentlig ingen av delene, så her må du velge selv. Rosmarin gir god smak.
¤ La deigen heve i 30 minutter under et klede.
¤ Varm ovnen til 175 grader.
¤ Elt deigen lett.
¤ Jeg har allerede delt deigen i 2 og deler hver del igjen i 2 slik at jeg har 4 deler. Så deler jeg hver del i 8 små deler (halver deigen 3 ganger...).
¤ Rull deigen til smale stenger og legg dem på et stekebrett med bakepapir. Det blir egentlig 3 fulle stekebrett, for presser du dem sammen på bare 2 brett, blir de liggende litt tett og klistres sammen under steking.
¤ Pensle stengene med vann.
¤ Når ovnen er varm steker du dem midt i ovnen i 25-30 minutter.
¤ Avkjøl dem på stekebrettet, da blir de sprøe og gode.

Stengene kan oppbevares i tett pose i flere dager, men ikke legg dem i tett pose før de er helt kalde. Det aller beste er å spise dem nystekte....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar