http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

fredag 24. februar 2012

Berlinerboller

Jeg blir aldri fortrolig med disse store berlinerbollene med fyll inni som vi får kjøpt. De er så store at de er vanskelige å spise.
Det er ikke mange gangene jeg har tatt meg tid til å lage berlinerboller selv. Igrunnen er det lettvint. Jeg lager dem ikke med fyll. Det sklir bare ut under steking og gjør meg missmodig. Jeg lager dem små, for jeg stikker deigen ut med et eggeglass.
De ser større ut på bildet enn de egentlig er. Størrelsen er som en liten plomme. Så er de gode da!

Dette er en liten oppskrift. Jeg laget ca 20 små boller.
25 g smør
1 1/2 dl melk
3 1/2 dl hvetemel
25 g gjær
30 g sukker
1 eggeplomme
1/4 ts salt

500 g smult til fritering
Sukker til å rulle bollene i
I tillegg trenger du en hullsleiv når du skal steke bollene.

¤ Smelt smøret i en kasserolle.
¤ Ha i melken og la blandingen bli fingervarm.
¤ Smuldre gjæren i bakebollen og tilsett melk- og smørblandingen.
¤ Rør litt så gjæren løser seg opp i væsken.
¤ Bland i alt det andre ( hvetemel, sukker, egg og salt).
¤ Rør deigen sammen til en glatt deig. Den skal ikke jobbes mye med, bare røres sammen. Det skal være så mye mel i at den akkurat slipper bollen når du rører.
¤ Legg et klede over deigen og la den heve i ca 20 minutter. Den må stå lunt.

¤ Mens deigen hever varmer du smulten sakte opp i en kasserolle. Bruk en kasserolle som du har lokk til. Kasserollen må være så stor at kantene går et godt stykke over den smeltete smulten.
For å vite at smulten er passe varm til å steke i, så stikker du en trepinne eller skaftet på en tresleiv med i smulten. Hvis det bruser rundt pinnen er det varmt nok. Ikke bruk veldig skarp varme på plata. Jeg steker på 5-6 på induksjon, det er passe.

¤ Når deigen er ferdig hevet, tømmer du den ut på bakebordet hvor du har strødd et tynt lag med mel.
¤ Deigen skal ikke knas og arbeides med!
¤ Klapp deigen litt ut og kjevle den til en leiv som er ca 1 cm tykk.
¤ Bruk et eggeglass og stikk ut runde små kaker av deigen.

Før du begynner å steke, så gjør klart et stort stykke med kjøkkenpapir som du kan legge kakene på når de er ferdigstekte.
- Og ta fram lokket som passer til smultgryta.
Smult er jo litt skummelt. Det kan ta fyr hvis det blir for varmt. Så være litt obs! Tar det fyr i gryta, så sett på lokk. Det slukker varmen. Bruk for all del ikke vann til brannslukking.

¤ Legg boller i gryta med en hullsleiv. Jeg steker bare 3-4 stykker om gangen.
¤ Snu bollene med hullsleiva når de er blitt brune og stek dem på andre sida.
¤ Når de er ferdigstekte tar du dem opp med hullsleiva og legger dem på kjøkkenpapiret. Der kan de ligge til du har stekt alle sammen.
¤ Rull bollene i sukker tilslutt.

Jeg tror ikke det er å anbefale å tømme smulta i vasken. Jeg tømmer den utenfor huset. Jeg er redd for at vasken går tett.
Dessuten er vel smult en delikatesse for sultne fugler på denne tiden av året, så det går an å la smulta stivne og skjære den i mindre biter å legge ut.

Her er kjøkkenassistenten min som er trofast og alltid innen rekkevidde på kjøkkenet når jeg lager mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar