http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 8. august 2011

Ripsgele


Min kollega Kari, som er en god kokke, sier at vi behøver IKKE å rense bæra. Det er mye stivelse i stilker og blad. Jeg har prøvd dette, og det stemmer. Da brukte jeg ca 4 liter urenset rips til samme oppskrift. Jeg renset bort det meste av bladene jeg da. Mye mindre arbeid og skikkelig stiv gele faktisk, så prøv det.
Min erfaring med syltetøy og gele, er å koke små porsjoner. Da blir geleen lettere stiv og syltetøyet blir tykkere.









2 liter renset rips (ikke bruk overmodne bær, da blir ikke geléen stiv)
1 1/2 dl vann


800 g sukker til hver liter saft
saft fra en sitron

¤ Legg rips og vann i en kjele og kok langsomt opp under lokk.
¤ Etterkok ca 10 minutter til bærene har saftet seg (med eller uten lokk)
¤ Sil saften gjennom et klede og mål opp saften.
¤ Hell saften tilbake i kjelen og kok opp.
¤ Tilsett sukker og sitronsaft. Rør om til sukkeret er oppløst.
¤ Kok i ca 15 minutter uten lokk og skum av skummet som har dannet seg oppå geléen. Du skal IKKE røre i kjelen under denne kokinga.
¤ Ta geleprøve: Ha litt gele på en kald tallerken. Skubb en skje med den runde siden opp inn i geléen. Hvis  geléen skrukker seg oppover skjebladet er den ferdig.
¤ Du kan koke geléen i 5 minutter til hvis den ikke er ferdig, men ikke mer.
¤ Ha geléen på rene glass.
¤ Oppbevar den kjølig, men den kan ikke fryses.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar