http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

torsdag 3. mai 2012

Pasta med laks, squash og spinat

I denne retten er det dressingen som gjør "susen". Den er frisk og syrlig og smaker godt til laksen og spinaten. Du må bruke frisk spinat. Den frosne blir for klissen.
Jeg gir deg den opprinnelige oppskrifta som er til 4 personer. Hos oss blir dette for lite mat til 4. Jeg bruker å doble mengden med pasta og laks for å mette mine, men resten av ingrediensene bruker jeg etter oppskrifta. Du kan jo prøve deg fram...
Det jeg kan love deg er at dette smaker godt!



200 g pastaskruer (eller pastarør)
1 liter vann (til å koke laksen i )
1 liten gul løk, finhakket
1/2 sitron
en kvast persille, hakket
litt ssalt og pepper
300 g laksefilet
200 g frisk spinat (jeg bruker en hel sånn pakke som jeg får kjøpt på Rema med frisk spinat)
1 squash

Dressing:
1 hvitløkfedd
1 ss finklippet frisk gressløk
1 lite beger yoghurt naturell
1 ts dijonsennep (du kan sikkert bruke annen sennep også, men den bør ha litt skarp smak)

¤ Kok pastaen etter beskrivelsen på pakken.
¤ Når pastaen er kokt, skyller du den godt i kaldt vann og lar den renne av. Da klebrer den ikke.
¤ Ha vann (1 liter) i en stor kjele og ha i den finhakkede løken, persillen og den halve sitronen delt i 4.


¤ Kok dette opp og legg i laksen, som du har skåret i mindre biter.
¤ La laksen trekke i ca 5 minutter (ikke fosskoke!)
¤ Ta opp laksebitene og la dem hvile.
¤ Vask spinaten og squashen. Del squashen i skiver (ikke skrell den).
¤ Varm en steke panne og fres spinaten og squashen. Du trenger ikke bruke fett til å steke dem i. Spinaten vil falle sammen og bli veldig sammenklistret hvis du steker for lenge, så pass litt på....

Dressingen:
¤ Rør sammen yoghurt og sennep først.
¤ Finhakk hvitløkfeddet og bland det i.
¤ Rør inn gressløken.

¤ Tilslutt blander du pasta, laksebiter og spinat-squashblandingen i en stor bolle og har over dressingen. Hvis du vil kan du servere dressingen ved siden av.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar