http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 26. november 2014

Vørterkake

Vørterkake er jul for meg. Jeg er nesten den eneste i huset som faktisk spiser det, men godt er det allikevel og den gode, mørke smaken på dette brødet setter meg i julestemning.
Prøv en skive med godt smør og brun geitost på.


Dette trenger du til 3 runde, ikke veldig store brød:

500 g rugmel
500 g hvetemel
1 ts malt anis (finner du ikke det i butikken så bruk malt stjerneanis, det gjør samme nytten)
1 ts malt koriander
1/2 ts malt nellik
1 ts malt pepper, hvit eller svart spiller ikke så stor rolle
3 dl melk, helmelk
1 dl mørk sirup
50 g gjær
1 flaske vørterøl (3,3 dl)
2 dl rosiner

¤ Bland rugmel og ca halvparten av hvetemelet i en bakebolle.
¤ Tilsett krydderet, anis, koriander, nellik og pepper.
¤ Varm melken så  den blir lunken. Tilsett sirup og vørterøl.
¤ Løs opp gjæren i litt av melkeblandingen, men bruker du tørrgjær har du den i bollen med melet.
¤ Tilsett melkeblandingen i melet.
¤ Elt deigen godt sammen mens du tilsetter resten av hvetemelet litt etter litt. Jeg bruker mixer, men jeg lar den ikke gå mer enn til at deigen er rørt sammen og den slipper bollen. Det bruker å bli ca 1/2 dl hvetemel tilovers. Den mengden gjemmer jeg og bruker til utbaking.
¤ Tilsett rosinene og arbeid akkurat så lenge at de blandes inn i deigen. Ikke lenger enn det.


Det blir en litt tung, knudrete deig og den vil ikke heve seg mye.
¤ Legg et klede over bollen og hev deigen slik 1 time.

¤ Varm ovnen til 200 grader.
¤ Ta deigen ut på bakebordet og del den i 3 deler. Vil du ha litt større brød så deler du i 2.
¤ Form delene til runde brød og legg dem på bakepapirkledd stekeplate. Ikke jobb så mye med deigen her heller, bare form brødene så de ser runde og fine ut.
¤ Hev brødene slik i 30 minutter.
¤ Stek dem på nederste rille i ovnen i 40 minutter. Jeg syns ofte at 200 grader er litt svak temperatur til brødsteking, men her fungerer 200 grader best faktisk, de blir ellers litt vel brent i skorpa om jeg bruker 220 grader.

¤ Når du tar brødene ut av ovnen, så pensle dem med litt kaldt vann med en gang. Da blir de blanke og fine.
¤ Avkjøl dem på rist.

De er fine å fryse.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar