http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

tirsdag 17. september 2013

Pai

Pai lager jeg altfor sjelden. Skumle minner om smøret som skulle smuldres inn i melet på rette måten og tilslutt kjevling av en håpløs deig, gjør nok sitt.
Den tiden er forbi. Nå er foodprosessor et "must" når man lager paideig. Likeså ruller jeg paideigen til en pølse og legger i kjøleskapet en times tid. Når jeg tar den ut skjærer jeg tynne skiver som jeg legger i bunnen av paiforma og klemmer dem litt sammen. Så slipper jeg unna kjevlinga. Verden går på sett og vis framover.

Denne oppskrifta har jeg plukket litt fra her og der, men den er passe til en vanlig paiform 26 cm i diameter.

Paideig:
200 g hvetemel
150 g smør (du kan også bruke margarin)
2 ss kaldt vann

Fyll:
1 pk bacon (140 g) skåret i biter. Du kan også bruke kokt skinke i samme mengde, i biter.
3 løk, hakket. Du kan bruke både gul- og rødløk og vårløk. Kanskje 2 fedd hvitløk.
1 paprika. Jeg bruker rød paprika. Det ser pent ut. Skåret i passe biter.
Ca 150 g hvit ost. Jarlsberg, Norvegia eller blåmuggelost. Skåret i terninger (ikke riv den).
4 egg
3 dl melk. Kan også være en blanding av melk og fløte hvis du vil.
Persille eller gressløk. Basilikum og timian går også bra. Friske eller tørkede urter.
Litt salt og litt kvernet pepper.


¤ Start med å lage paideigen. Ha hvetemel og smør i foodprosessoren (eller du kan smuldre med fingrene også. Det tar lenger tid, men smaker akkurat like bra tilslutt) og la maskina gå til det er smuldret sammen. Ikke la maskina gå mer enn nødvendig. Tilsett vannet og la maskina gå til deigen akkurat samler seg. Ikke lenger. Kan hende du må justere vannmengden. Deigen skal ikke bli klisset eller tørr.
¤ Rull deigen til en pølse. Pakk den i plast og legg den i kjøleskapet en times tid. Den kan godt ligge der til neste dag.

¤ Varm ovnen til 200 grader.
¤ Skjær deigen i tynne skiver.


¤ Dekk bunnen i en smurt paiform med skivene og klem dem litt sammen i skøtene. La deigen gå litt oppover kantene.


¤ Prikk deigen med en gaffel og forstek paiskallet i 15 minutter på midterste rille i ovnen på 200 grader.


¤ Lag fyllet mens skallet steker.
¤ Kutt baconskivene i biter og stek dem i panna til de får litt farge. Legg dem over på et kjøkkenpapir slik at fettet renner av.


¤ Hakk løken og skjær paprikaen i biter. Stek dem i litt olje til løken blir myk og blank. Jeg har brukt gul løk, vårløk og litt hakket hvitløk.


¤ Fordel løk og bacon i paiskallet.
¤ Skjær osten i biter og legg den over. Strø over urter. Hakket persille har jeg brukt.


¤ Visp sammen egg og melk og salt og pepper og hell det opp i paiskallet. Det må ikke renne over kanten på paien...
¤ Stek paien på midterste rille i ovnen i 30 minutter. Da skal paifyllet ha stivnet. Bruker du en paiform som er mindre enn min (26 cm i diameter) så må du sjekke litt om fyllet er stivnet. Hvis det er rennende må du steke den litt lenger.



Server paien lunken til middag med en salat til. Den smaker også godt kald, dagen etter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar