http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

tirsdag 20. august 2013

Plommemarmelade

Jeg er kanskje ikke den rette til å gi råd om sylting, men noen enkle oppskrifter bruker jeg om og om igjen. Dette er en av dem.
Jeg kjøper plommer i butikken. Denne marmeladen blir tykk og god og renner ikke av brødskiva.
Du må ikke lage større porsjon enn dette, da blir konsistensen tynnere.
Det aller beste er at jeg slipper å ta ut plommesteinene før jeg koker marmeladen. Det er bestadig et kjedelig "pes"syns jeg.




Dette trenger du:
1 kg plommer (de kan godt være av den litt umodne typen)
1 dl vann
10 dl sukker
Saft av 1 presset sitron


¤ Skyll plommene og tell dem (du skal plukke steinene opp av marmeladen etter at plommene har kokt seg myke. Derfor er det viktig å vite antallet.)
¤ Legg plommene hele i en kasserolle sammen med vannet.



¤ Kok det hele opp og la det koke under lokk i 30 minutter.
¤ Da ser det omtrent slik ut i gryta:




 ¤ Ta opp steinene med en hullsleiv. Nå er det viktig at du husker antallet så du får bort alle.
¤ Tilsett alt sukkeret og sitronsafta.
¤ Rør rundt i gryta så sukkeret fordeler seg og smelter.
¤ Nå skal du la det hele koke med lokk i ca 55 minutter. La det koke sakte, men det skal være synlige bobler i kjelen.
¤ Skum godt av det hvite skummet som har dannet seg på toppen når marmeladen har kokt ferdig.



¤ Jeg fryser marmeladen i passende porsjoner, men du kan godt oppbevare den på glass. Fyll da hvert glass helt opp til randen og skru på lokk og oppbevar kjølig.

Hvis du lager rislapper (du finner oppskrift på det her under etiketten "diverse", eller bruk søkemotoren oppe til høyre og søk etter rislapper) så må du prøve denne marmeladen til. Det er kjempegodt!

2 kommentarer:

  1. Kan en bruke certo eller jam til dette?

    SvarSlett
  2. Hei! Dette blir en tykk marmelade, så jeg tror hvis du bruker Certo eller Jam så blir marmeladen for fast. Den blir nesten like fast som gele.

    SvarSlett