http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 18. januar 2012

Grov, hjemmelaget leverpostei


Å lage leverpostei krever litt tid, men det er egentlig ikke så arbeidssomt. Dessuten må du ha kjøttkvern. Her holder det ikke med foodprosessor.

Igrunnen er det morsomt å av og til ta fram kjøttkverna. Aldri føler jeg meg så i slekt med mine forfedre, eller" formødre" er vel rettere å si, som når jeg bruker den.  Den har liksom gått litt ut av tiden og blitt et bestemor-redskap. Synd egentlig, for den er et dugelig hjelpemiddel.

I leverpostei kan du tilsette mange smaker av forskjellige krydder. Jeg har brukt timian, men merian, estragon, basilikum, oregano, rosmarin, alle disse kan du godt bruke. Du kan steke sopp, hakke den litt og ha den i.
I stedet for sideflesk, som jeg har brukt, kan du bruke kjøttdeig eller kjøttfarse. Det er mange muligheter...
 
Resultatet blir "frøktelig" godt, og igrunnen et helt annet produkt enn det vi kjøper som leverpostei på super'n.
Oppskrifta gir 2 brødformer med leverpostei.


1 kg lever av svin eller okse
1 kg sideflesk med mye spekk/flesk (du kan bruke 1/2 kg sideflest + 1/2 kg spekk)
2 løk
3 egg
3 dl tykk hvit saus (jeg legger inn egen oppskrift på det, nedenfor)
2 ts salt
1 ts grovmalt pepper
 2 ss finhakkede urter, jeg har brukt timian
1 strøken ts malt allehånde
1 ts malt ingefær


¤ Del leveren i store biter slik at den går i kverna.
¤ Ta svoren av sideflesket og del det i store biter.
¤ Skrell løken og del den i båter.
¤ Kvern lever, sideflesk og løk i kjøttkverna.


 Kok hvit saus:
2 ss smør
3 ss hvetemel
3 dl melk
¤ Smelt smøret i en kjele.
¤ Tilsett hvetemel og rør det sammen til en jevn masse.
¤ Spe med melken litt etter litt og rør hele tiden til det koker og blir en tykk, hvit grøt (det er viktig at sausen blir tykk).

¤ Tilsett i leverblandingen:
   Hvit-sausen
   eggene
   krydderne
¤ Rør så alt blandeer seg godt. Det skal bli en løs masse.
¤ Smør 2 brødformer og fordel massen i dem.
¤ Varm ovnen til 160 grader.

¤ Sett brødformene på en ovnsplate som er litt dyp, slik at leverposteien kan stekes i vannbad.
¤ Fyll ca 1 liter vann ned i ovnsplata slik at det står ca 2 cm (dette går på øyemål, så ikke ta fram målbånd eller tommestokk...) over bunnen av brødformene.
¤ Stek leverposteien i ovnen i 1 time. Hvis du syns den ser litt uferdig ut, stek i 15 minutter til.

Så er det bare å dandere med stekt bacon, stekt sopp og syltet agurk....
Leverposteien er fin å fryse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar