http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

tirsdag 20. desember 2011

Peppermynteknapper.

Det blir ikke jul her uten peppermynteknapper.
Oppskriften stammer fra svigermor og jeg tror jeg har laget dem hvert år i mitt samboerskap med Ivar. De er søte, veldig søte. Gode også.
Du må tilsette eggehviten litt etter litt og jobbe med massen, kna den liksom. Den skal bli en myk og medgjørlig masse som er god å trille ut. Tilsetter du for mye eggehvite blir massen for klisset og det må mer melis til. Sånn kan du jo holde på til "deigen" kjennes ut som en god modelleirmasse å forme.


Dette er en stor oppskrift (jeg lager halvparten):
1/2 kg melis
1 eggehvite (kanskje 2 hvis hviten er liten)
1/2 ts tragant (det kjøpes på apoteket)
15 dråper peppermynteolje (apoteket)
2 dråper glyserol (kjøpes på apoteket og holder i 20 år..)
Konditorfarge.

¤ Ha melisen i en bolle.
¤ Visp eggehviten litt (ikke stivpisk, bare så den bobler litt)
¤ Tilsett i eggehviten: Peppermynteolje og glyserol og konditorfarge.
¤ Tilsett traganten i melisen.
¤ Ha det meste av eggehviten i melisen.
¤ Nå skal du kna massen sammen med fingrene slik at massen blir som modelleirmasse og blir lett å trille eller forme. Du må tilsette mer eggehvite eller melis alt etter om massen er for tørr eller for klisset.
Dette tar ikke så mange minuttene.
¤ Jeg triller en pølse og skjærer biter av massen og legger dem i en tett boks. Legg mellomleggspapir mellom lagene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar