http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 3. desember 2012

Kjøttdeiggryte med smak av Midt-Østen

Det går litt i rykk og napp med bloggskrivinga i disse førjulstider. Her skal du få en smakfull middagsrett som ikke krever all verdens tid ved kjøkkenbenken.

Jeg serverer det med en grønn salat og yoghurt naturell, som er smakt til med hvitløk og mynte. Det ligger oppskrift på dette nederst på denne sida.


Til 4 personer:

2 dl bulgur (du kan godt bruke couscous også)
1 lite blomkålhode
400 g kjøttdeig
1 gul løk
1 ss smør
1 ss olje (jeg blander smør og olje når jeg steker)
2 ts garam masala (her tror jeg du må til invandreren, ihvertfall her i Namsos, men hun har det ihvertfall)
1 ts gurkemeie
2 gulerøtter
salt og pepper etter smak


¤ Kok bulgur eller couscous etter anvisning på pakken. Vanligvis koker du opp dobbelt så mye vann som du har gryn (4 dl vann til 2 dl bulgur eller couscous). Heller det kokende vannet over bulgurgrynene og så lar du det stå til vannet er trukket inn og rører godt. Dette kan variere noe, så sjekk pakken. Står forklaringa på arabisk så kan du bruke mitt råd, det blir ikke så veldig galt.

¤ Skyll blomkålen og del den i små buketter.
¤ Skrell og hakk løken.
¤ Skrell gulerøttene og skjær dem i tynne skiver.
¤ Varm olje og smør i en gryte.
¤ Ha løk og kjøttdeig i gryta og brun alt sammen mens du hakker kjøttdeigen i mindre biter.
¤ Tilsett krydderet (garam masala og gurkemeie) og rør godt rundt og stek videre i et par minutter.
¤ Ha i blomkålbukettene og gulerotbitene. La det hele steke videre noen minutter.
¤ Smak til med salt og pepper.
¤ Bland bulguren (eller couscousen) i gryta og bland godt. La det hele bli varmt.



Server med en grønn salat. Her har jeg brukt en pose salat og 1/2 slangeagurk i skiver. Ingen dressing trenger du til dette.

Yoghurtsaus:
ca 2 dl yoghurt naturell (jeg kjøper tyrkisk yoghurt i en liten bøtte på Rema. 1 kg. Står i kjøleskapet ved siden av melka. Bøtta har rød skrift. Den er kjempegod.)
1 hvitløkfedd, finhakket
Noen mynteblader.
Bland alt godt.


1 kommentar: