http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 12. desember 2012

Julekake

Nybakt julekake med litt smør og brun geitost på er noe av det beste jeg vet.
Dette er en kake med mye smør i. Fet, og sikkert ikke så sunn, men akk så god!
Jeg baker 3 runde brød på en bakeplate, men av samme oppskrifta kan du lage 2 brød i brødform. Da må du smøre brødforma godt og steke dem på samme måte.
Jeg syns den sprø skorpa på de runde brøene er så god. Den kommer litt bort når brødene stekes i form, men men....



Dette trenger du til 3 runde eller 2 formbrød:

6 1/2 dl melk
100  gjær
1 ts salt
2 ts malt kardemomme
250 g sukker (hvis du syns dette høres mye ut kan du redusere ned til 230 g, men ikke mer)
250 g meierismør
1 kg hvetemel
2 dl rosiner
1 egg til pensling

¤ Varm melka så den blir fingervarm.
¤ Smuldre gjæren i en bakebolle (jeg bruker mixmasteren). Bruker du tørrgjær blander du den i melet.
¤ Tilsett melka i bakebollen og rør så gjæren løser seg litt opp.
¤ Tilsett salt, sukker og kardemomme.
¤ Smuldre smøret inn i melet. Jeg bruker foodprosessoren til det bruk. Da har jeg halvparten av melet og alt smøret i foodprosessoren og lar den gå til alt smøret er findelt i melet. Det tar 1/2 minutt.
Bruker du håndkraft, må du smuldre smøret i melet med fingrene. Det tar en del lenger tid, men det blir akkurat like bra resultat.
¤ Bland mel og smørblandingen og resten av hvetemelet i bakebollen sammen med væsken.
¤ Tilsett rosinene tilslutt.
¤ Arbeid deigen sammen til den blir en ganske løs, men smidig og god deig. Jeg må alltid tilsette en god del mer mel for å få deigen god. Mengden varierer, men mellom 2 og 3 dl mer mel bruker jeg nok.
¤ Sett deigen til heving med plast eller et klede over, i 1 time.
¤ Ta deigen ut på et melet bakebord.


¤ Arbeid litt med den, snu og vend på den så det blir en god deig å håndtere.


¤ Del deigen i 3 like deler.


¤ Form hver del til runde brød som du legger på bakpapirkledd ovnsplate.


¤ La dem heve slik i 20 minutter.
¤ Varm ovnen til 200 grader.

¤ Når brødene er ferdig hevet skal de pensles med egg, men før du gjør det skal du trykke hvert brød litt flatt som vist på bilde under. Hvis du ikke gjør det blir brødet for luftig når det blir stekt. Julekaka skal bli litt fastere enn vanlig loff, nemlig.


¤ Så pensler du brødene med sammenvispet egg.


¤ Sett brødene på nederste rille i ovnen og stek dem i 45 minutter.
¤ Avkjøl brødene på rist.

Så må du smøre deg en skive mens brødet er nybakt, med smør og ost på. Det er kjempegodt!
Brødene er fine å fryse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar