http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

tirsdag 4. desember 2012

Jansons fristelse

Jansons fristelse er liksom førjulsmat. Kraftig kost, men du verden så godt!
Den trenger en times tid i ovnen, men der klarer den seg selv og du kan gjøre helt andre ting mens du venter.
Dette er ment som en kveldsrett og skal dere spise det til middag må dere doble oppskriften.



Dette trenger du til en brødform med Jansons fristelse (som kveldsrett, middag: Lag dobbel porsjon.)

8 - 10 poteter (bruk Asterix-poteter, de er gode ovnspoteter og fås kjøpt overalt)
2 løk
20 ansjosfileter
3 ss ansjoslake, skal blandes i fløten
1- 2 ss strøkavring
2 ss smør
3 dl kremfløte (evt. 2 dl fløte + 1 dl melk)

Varm ovnen til 225 grader.

¤ Skrell potetene og del dem i staver på tykkelse med lillefingenen din.


¤ Varm litt smør i stekepanna.
¤ Skrell og skjær løken i skiver.
¤ Ha løken i stekepanna og la den steke litt så den blir blank.


¤ Del ansjosfiletene i mindre biter. Her ser du hvilken ansjos jeg bruker:



¤ Smør en brødform med olje eller smør.
¤ Legg lagvis i forma: Potetstaver, løkringer og ansjos. Underste og øverste lag skal være poteter.


¤ Strø strøkavring over det hele og legg noen klatter med smør helt øverst på toppen.


¤ Sett forma midt i ovnen (du skal IKKE ha fløten over enda!) på 225 grader i 10 minutter for at potetene skal få "svette" litt først.
¤ Når det har gått 10 minutter, tar du forma ut og heller fløten (som er blandet med ansjoslake) over.


¤ Inn i ovnen igjen med forma og nå skal den stå der i 50 minutter.


Sett fram flatbrød. Noen liker syltede rødbeter og syltet agurk til. Kapers kan også serveres. Ellers er Jansons fristelse god som den er uten noe tilbehør.

3 kommentarer:

  1. Dette er den aller beste Jansons fristelse jeg har smakt! Flott oppskrift med gode, beskrivende bilder og tekst! Den blir nok en gjenganger i heimen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig hyggelig tilbakemelding Wenche!
      Det artigste med matbloggen er når jeg hører noen si at de prøver oppskriftene mine fra bloggen.
      Håper det blir like vellykket neste gang også!

      Slett
    2. Hei. Jeg og mannen min bor i Norge, og jeg har aldri laget dette. Mannen min er svensk. Skal prøve å lage til jul. 🤔

      Slett