http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

lørdag 28. januar 2012

Gulrotkake med epler i deigen.

Denne kaka blir alltid saftig og god. Jeg har ikke bakt den så mange ganger, men mange ganger nok til å vite at den blir god på smak. Jeg fant den på "nettet" en gang for et års tid siden, og etter det har jeg bakt denne når vi skal ha gulrotkake.
Oppskrifta på toppingen er ganske stor og jeg halverer ofte, enda blir det nok. Dette er en smaksak og fyllet er godt, altfor godt egentlig....
Jeg baker den i en liten langpanne, ca 20 x 30 cm.


3 egg
2,5 dl matolje med nøytral smak (solsikkeolje, maisolje o.l.)
350 g sukker
2 ts vaniljesukker
2 ts kanel
1/2 ts muskat
1/2 ss natron
1/2 ss bakepulver
325 g hvetemel
100 g mørk sjokolade (hakket), eller 100 g valnøtter (grovhakket)
400 g revet gulrot
1 1/2 eple, revet

Toppingen:
200 g meierismør
500 g melis
400 g kremost naturell
3 ss vaniljesukker
Jeg bruker slike grønne, litt sure epler, de gir saftig smak på kaka.

¤ Sett ovnen på 180 grader.
¤ Pisk egg og sukker og olje til det blir lyst og luftig.
¤ Bland sammen alt det tørre (hvetemel, vaniljesukker, kanel, muskat, natron og bakepulver) og bland det forsiktig inn i egg og sukker og oljemassen. Bruk en slikkepott til å blande det sammen (ikke visp med mixer!).
¤ Skrell gulerøttene og riv dem på et rivjern. Jeg river ca halvparten litt grovt og den andre halvparten fint.
¤ Skrell eplene og riv også dem på rivjern.
¤ Tilsett de revne gulerøttene og eplene i deigen.
¤ Tilslutt hakker du sjokoladen (eller valnøttene) og har i deigen.
¤ Rør alt godt sammen.
¤ Kle en liten langpanne (ca 20x30 cm) med bakepapir (det MÅ du bruke ellers får du ikke kaka ut av forma).
¤ Ha deigen i den lille langpanna og stek den midt i ovnen i 60 minutter.

Jeg avkjøler kaka på rist med bakepapiret under og tar bort bakepapiret når kaka er kald.

Toppingen lager du slik:
¤ Ha alt (smør, melis, ost og vaniljesukker) i foodprocessoren og kjør til det er en jevn krem.

Har du ikke foodprocessor er det viktig at smøret og osten er romtemperert (det vil si at de har stått en times tid på kjøkkenbenken og blitt myk) før du rører alt sammen for hånd til det blir en jevn krem.

Ha toppingen på kaka og jevn den utover med en bred kniv.
Kaka er fin å fryse uten topping.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar