http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

fredag 16. august 2013

Epleterte

Jeg vet ikke helt om dette er en terte, men et navn må jo kaka ha. Det er liksom ikke en kake. Den er superenkel og den er god. Det er ikke en kake du baker dagen i forveien. Spis den lunken og nystekt. Her gir jeg deg forslag til krem med litt calvados (brennevin) som du kan servere til, men den smaker like godt med vaniljeis.
Kaka, eller terten, er en mellomting mellom en kake og en dessert.

 

 
Dette trenger du til en terte på størrelse med en ovnsplate:

3 ferdigkjøpte butterdeigsplater (syns du dette er litt snaut, tar du 4)
4- 5 syrlige epler
3 ss sukker
3 ss smeltet smør
4-5 ss aprikosmarmelade
(noen valnøtter hvis du er glad i det)

Serveres til:
3 dl kremfløte
2 ss sukker
2 ts vaniljesukker
3 ss calvados (fransk eplebrennevin). Denne tilsetninga i kremen er ikke barnevennlig.

 
¤ Varm ovnen til 220 grader.
 
 ¤ Ta butterdeigsplatene ut fra fryseren 15 minutter før du skal kjevle dem. Legg dem på kjøkkenbenken.
¤ Legg et bakepapir på benken og kjevle butterdeigsplatene rett på papiret (så slipper du å flytte deigen over på papiret når den er kjevlet tynn). Jeg bruker ofte litt hvetemel som jeg strør over butterdeigen når jeg kjevler. Da setter ikke kjevlet seg fastt i deigen.
Under ser du at jeg legger platene litt over hverandre og klemmer dem lett sammen i skjøten.


¤ Kjevle platene så tynne som mulig og på størrrelse med ovnsplata di. (Jeg har laget en liten terte av bare 2 butterdeigsplater).


¤ Brett kantene dobbel rundt hele kakebunnen. Bare en smal kant.
¤ Skrell eplene (orker du ikke det så kan du bruke eplene med skallet også.)
¤ Skjær eplene i tynne båter og legg dem tett i rekker over bunnen (som på bildet under).
 

 
 ¤ Hvis du liker valnøtter (som meg) kan du strø noen nøtter over kaka.
¤ Smelt smøret og pensle det over eplene og strø sukkeret over det hele.
Aprikossyltetøyet skal du pensle over når kaka er ferdigstekt.

¤ Stek kaka på miderste rille i 25- 30 minutter. Eplene skal bli myke og kantene få en fin gyllen farge.
¤ Varm aprikossyltetøyet og pensle det over den nystekte, varme kaka.


Server denne kremen til:
Pisk kremfløten stiv med sukker og vaniljesukker.
Tilslutt røres litt calvados inn i kremen.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar