http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

fredag 15. februar 2013

Sei med rødløk

Sei er godt! Sei er faktisk billig. Jeg kjøper ofte fersk seifilet fordi den ser fin ut og koster som sagt ikke skjorta. Stadig søker jeg etter nye måter å tilberede den på.
I den nye Fiskekokeboka av Tom Wiktor Gausdal og Stian Floer fant jeg denne spennende oppskrifta. Den ble skikkelig god!
Er du også glad i fisk, så anbefaler jeg deg å prøve denne. Det er en god variasjon over seien.

Jeg skal legge ut en oppskrift på en god salat til akkurat denne sei-oppskrifta. Den kommer i morgen!


Dette trenger du til 4 personer:
1 kg seifilet (kanskje trenger du bare 700 g, jeg har som sagt storspiser i huset og må lage store porsjoner)
1 rødløk
Pepperrot, originaloppskrifta sier fersk rot som du river selv, jeg brukte fra tube og det var helt greit.
Frisk rosmarin, 1 -2 -3 kvister, alt etter størrelse
4 ss smør
Saften av 1 sitron
salt og pepper

¤ Varm ovnen til 200 grader.


¤ Del fisken i passe deler. Skjær bort bein.
¤ Legg fisken i en ildfast form eller på en liten stekeplate. Forma må ikke være for vid, da vil ikke krafta som danner seg "godgjøre" fisken på samme måte.
¤ Strø salt og pepper over fisken. Til 700 g bruker jeg ca 2 ts salt og noen tak med pepperkverna.
¤ Skvis sitronsafta over fisken og legg smørklatter rundt fisken, eller over den.
¤ Skjær rødløken i tynne skiver og legg skivene over fisken.
¤ Stikk rosmarinkvister ned mellom fisken.
(Da ligger bare pepperroten igjen av ingrediensene, men den skal du legge på når fisken er ferdigstekt).


¤ Sett det hele midt i ovnen i 15 minutter. Her må jeg legge til at originaloppskrifta sier ovnsvarme 180 grader og 8-10 minutter med tid i ovnen. Hos meg og i min ovn var dette alt for lite.  Så du kan jo prøve deg fram...

 
¤ Når fisken er ferdig (fiskebitene skal være hvite helt gjennom og flake seg litt hvis du trykker på den med fingeren), fordeler du små klumper av revet pepperrot (eller pepperrotpasta fra tube) på ca 1/2 ts utover løken, eller fisken på forskjellige steder. Du ser av det øverste bildet at jeg har lagt pepperroten på løkskivene.


¤ Her har jeg servert fisken med kokte poteter og en salat av avocado, grønne bønner og rødløk. Du skal få oppskrift på denne salaten i morgen. Den er forresten god til all hvit fisk.
Velbekomme!
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar