http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 5. november 2012

Karamellpudding

I en evighet trodde jeg at karamellpudding var et uoppnåelig produkt for meg å lage. Jeg skjønte ingenting av det med vannbad og bruning av sukker og alt det der. Kanskje var det ispedd skrekkhistorier fra formødre som brente seg eller mislyktes med puddingen. Ikke vet jeg!

Så er det så lett som bare det!
Den smaker jo så godt! Bare prøv! For kan jeg, så kan du også!


Jeg laget den i posjonsformer, men den kan også lages i en brødform.

Dessert til 4:
4 dl melk
2 dl fløte
3 egg
3 eggeplommer (hvis jeg lager dessert til 2, så tar jeg 1 egg og 2 eggeplommer istedet for 3 egg og 3 eggeplommer. Resten av ingrediensene halverer jeg.)
1 dl sukker
1 vaniljestang

Karamell:
2 dl sukker
0,75 dl vann

Begynn med å lage karamellen:
¤ Ha vann og sukker i en kjele og kok det opp. Kok det sakte på, ikke for svak, men heller ikke sterk varme. IKKE rør i gryta, bare la det koke. Det skal bli sirupsaktig og seigt og lysebrunt.


¤ Hell denne sirupen i forma du skal steke puddingen i. Jeg har hatt det i porsonsformer. Drei formene rundt slik at sirupen dekker både bunn og litt av sidene. Nå stivner den ganske raskt.
¤ Sett formen til side.
 
 
 ¤ Varm ovnen til 120 grader. Det er viktig at du ikke bruker sterkere varme.
¤ Samtidig setter du inn en ovnsplate på nederste rille i ovnen, den med høyest kanter.
¤ Hell ca 1 l varmt vann fra springen ned i ovnsplata. Dette er vannbadet du skal steke karamellpuddingen i.

¤ Ha melk og fløte og sukker i en gryte.
¤ Del vaniljestanga på langs og legg den i melkeblandingen. Du behøver ikke å skrape ut frøene, del den slik at frøene kommer ut av seg selv når det koker.
¤ Kok opp og la det putre på svak varme i ca 10 minutter. Dette er for at vaniljestanga skal sette smak på melkeblandingen.
¤ Etter 10 minutter tar du opp vaniljestanga og tar kasserollen av plata.
¤ I en annen bolle pisker du lett sammen egg og eggeplommer.
¤ Hell litt av den kokende melken i eggeblandingen  og rør sammen.
¤ Nå skal du bruke en sil. Legg silen over gryta med den varme melkeblandingen i. Hell eggeblandingen gjennom silen og ned i melken. Da vil du se at noe av den seige eggehviten ligger igjen i silen, og den skal du bare ha bort.
¤ Hell røren i forma med karamellen.
¤ Nå skal formen settes i ovnen, i vannbadet, nederst i ovnen.

Bruker du brødform til karamellpuddingen må den stå i ovnen minst 2 og en halv time, kanskje 3.
Lager du puddingen i porsonsformer, er 2 timer nok.
Puddingen kan godt "disse" litt når du tar den ut av ovnen, men den skal ikke være flytende.
Du kan godt lage karamellpudding dagen før den skal spises, men den er god om den er litt lunken også syns nå jeg.

Bruker du brødform må puddingen først stå til den er kald, og så hvelves ut på et serveringsfat. Løsne den litt rundt kanten med en kniv først.

Fra posjonsformen kan du også hvelve den ut, men den kan også spises rett fra forma. Den gode karamellsausen ligger da som en overraskelse på bunnen.


En liten formaning tilslutt: Ikke prøv på å tømme vannbadet i ovnsplata ut før det er blitt kaldt! Dette er nemlig balansekunst på høyt plan....




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar