http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 6. juni 2012

Pitabrød

De er enkle å lage, er ferdig på 1/2 time og smaker adskillig bedre enn de smakløse sakene du får kjøpt.
Bare husk å ikke heve dem mye. De skal heves mest i ovnen så de får et hulrom inni.

(Beklager at jeg glemte å skrive inn steketiden på brødene. Nå er det ordenet. De skal stekes i 5 - 8 minutter litt etter hvor mye varme du har på ovnen din.)


Til 8 brød:
25 g gjær
3 dl lunkent vann
1 ts salt
1 ss olivenolje
7 dl hvetemel (400 g)

¤ Varm ovnen til 275 grader. Min ovn går bare til 250, så jeg varmer opp til 250 grader og bruker varmluftfunksjonen i tillegg.

¤ Rør gjæren ut i det lunkne vannet. Tilsett salt og olivenolje og rør i melet.
¤ Arbeid deigen sammen og kna den litt.
¤ Dekk den med en klede og la den hvile i 10 minutter (IKKE mer enn det!)
¤ Ta deigen ut på et melet bakebord (ikke kna den) og del den i 8 biter.
¤ Kjevl hver del til flate kaker, ca 15 cm i diameter (noe samme størrelse som de du får kjøpt).
¤ Legg kakene på et stekebrett dekket med bakepapir og stek dem (uten heving) midt i ovnen i 5 -8 minutter. Du kan heve dem i 10 minutter før du steker dem hvis du syns det. De blir kanskje litt "luftigere" (ikke like faste) hvis det går an å si det, når du hever dem litt. Jeg steker dem 8 minutter på 250 grader med varmluftsfunksjon i min ovn.

¤ Avkjøl dem på rist.

Under stekingen blåser kakene seg opp og får et hulrom inni.

2 kommentarer:

  1. Hei Brita, ser du følger med på det som skjer i min natur også, trivelig det !
    Regner med du stiller og tar litt fransk til høsten, og ikke bare produserer mat, vi har ikke godt av alle godsakene vet du, - du må no si ifra når du skal ha hjelp til å spise noe av alt dette :-)

    SvarSlett
  2. :-))) Klart jeg stiller med litt fransk-hjelp til høsten også om det trengs. Jeg har vel noen kroner igjen jeg kan tjene. Det er ikke bare go'saker jeg legger ut på bloggen, mest hverdagsmat... og mat må man jo ha kor-som-er.... :-)

    SvarSlett