http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

torsdag 30. august 2018

Sitronyoghurt med granateple

Ofte har jeg kjøpt med meg et granateple eller to hjem fra butikken, men ikke ant hva jeg skal bruke dem til. De egner seg alltid fint i salater, men det er liksom det hele.
Nå har jeg prøvd meg på nye bruksområder og her får du et forslag til bruk. Det blir en frisk og god dessert og du sliter deg ikke helt ut på å lage den.





3 gelatinplater
1 sitron, saft og skall
3 dl vaniljeyoghurt
80 g sukker
2 eggehviter
1 dl kremfløte
1 granateple


¤ Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann i noen minutter.
¤ Bland yoghurten med 40 g sukker, revet sitronskall og 6 ss sitronsaft.
¤ Klem det meste av vannet ut av gelatinen og smelt den over svak varme. Du kan tilsette 1 ss vann hvis det blir for tørt i kjelen.
¤ Tilsett gelatinen i en tynn stråle i yoghurtblandingen. Rør hele tiden mens du tilsetter den.
¤ Stivpisk fløten og ha den i yoghurtblandingen.
¤ Pisk eggehvitene stive med resten av sukkeret (det vil si 40 g sukker) og tilsett det tilslutt.

¤ Fyll 4 dessertglass med sitronkremen og sett det kaldt. Den trenger å stå minimun 1 time, men gjerne lenger.

¤ Når du skal servere desserten skal du ha granateple over. Del først granateple i to. Press ut litt saft som du først har over desserten, og tilslutt pynter du med de røde granatsteinene.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar