http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

onsdag 4. mai 2016

Enkle muffins.

Nå har bloggen min sovet-i-100-år. Minst.
Nå håper jeg å komme på banen igjen og få inn rutinen på skrivinga og fotograferinga.

Første oppskrift er muffins du kan lage selv når du ikke har noe i huset. For smør og sukker og mel og egg har vi som regel. Disse kan du lage uten mikser. Du kan variere dem nesten i det uendelige ved å tilsette smak av et eller annet slag. Du kan lage dem helt basic også, uten noen tilsetninger.
Oppskrifta gir 20 store muffins (bruk store muffinsformer). Syns du oppskrifta er stor og vil halvere, så bruk 2 egg og resten av ingrediensene deler du på 2.


20 store muffins:

250 g smør
3 egg
4 dl melk
8 dl (480 g) hvetemel
4 dl sukker
4 ts bakepulver

Varm ovnen til 200 grader. Min ovn må opp i 210 grader, men den er litt tilårskommen.

Bruk et muffinsbrett og sett papirformer i, eller bruk doble papirformer på et stekebrett.

¤ Smelt smøret og ta det av plata så det avkjøles litt.
¤ Pisk sammen eggene og melka og ha det smeltede smøret i etterhvert. Rør godt sammen.
¤ Bland melet med bakepulver og rør det ned i smør og eggeblandingen.
¤ Rør i sukkeret tilslutt. Rør såpass at røra blir jevn og glatt.

Nå kan du tilsette noe av det jeg foreslår nederst på oppskrifta.

¤ Fyll formene 3/4 fulle.
¤ Stek muffinsene midt i ovnen 20-25 minutter. Jeg må steke dem i 25 minutter. Så kan du prøve med en kakepinne og se om de er gjennomstekt.


Forslag på ting du kan tilsette:

- 150 g revet mandelmasse og terninger av 2-3 epler.
- Revet skall og saften av 1 sitron.
- Sjokoladebiter som du drysser oppå muffinsene før du steker dem.
- 1 ts kanel, 1/2 ts kardemomme og 1/2 ts nellik (malte krydder)
- 1-2 ts fast syltetøy pr muffins.

Jeg liker godt kryddermuffins med kanel, kardemomme og nellik. Sukkermonsen i huset vil gjerne ha sukkerglasur over når de er ferdigstekte.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar