http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 2. september 2013

Blåbærmuffins

Har du som meg, blåbær i fryseren fra ifjor, så er dette en god oppskrift for å bruke dem til noe godt.
Jeg må medgi at muffins ikke er min favoritt. Jeg syns de ofte blir tørre og smakløse.

Her er noen råd fra meg for saftige muffins:
Lag muffinsene i store muffinsformer og bruk doble former, dvs 2 former inni hverandre.
Når det gjelder blåbæra, så rør den med litt sukker og ikke bruk friske bær uten sukker.
En ting til: Ikke glem sitronsafta! Glemmer du den blir smaken tam.

 
Dette trenger du til 7 muffins i store former:
 
100 g smør
1 dl sukker
2 egg
1 ss sitronsaft
2 1/2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 dl melk
7 ss rørte blåbær (jeg heller av safta som eventuelt har dannet seg)
 
 
¤ Varm ovnen til 225 grader
 
¤ Rør smør og sukker hvitt. Det vil si at smøret og sukkeret er godt rørt sammen og da blir fargen hvitere enn smøret normalt er. Det er godt å bruke elektrisk mixer til dette, men det går med håndmakt også.
¤ Tilsett eggene og sitronsafta og rør godt så det blir en jevn blanding.
¤ Rør i mel og bakepulver og melk. Rør litt forsiktig sammen.
¤ Fordel røra i 7 store muffinsformer. Formene skal bli halvfulle.
¤ Tilsett 1 ss rørte blåbær i hver form.
¤ Stek muffinsene midt i ovnen i 20 minutter. De skal få litt brunfarge på toppen.
¤ Avkjøl i formene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar