http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 29. september 2014

Pastasaus med lammekjøttdeig

En litt annerledes pastasaus.
Lammekjøttdeig er kanskje ikke enkelt å få tak i overalt, men jeg har funnet det på Rema faktisk. De har produkter fra et firma som heter Røros-lam (tror jeg det heter).
Jeg har funnet oppskrifta i en bok "Mat på bordet", som er skrevet av en matblogger med blogg med samme navn.
Så en ting til, mange kommentarer til bloggen min kommer anonymt. Om dere ikke har profil, så skriv et navn under. Det holder for meg, men anonyme henvendelser forholder jeg meg ikke til og sletter dem. Så om noen av dere er skuffet fordi kommentaren ikke kommer med, så kan dette være årsaken.

 
Dette holder til 4:

2 løk, finhakket
3 ss olje til steking
2 fedd hvitløk, hakket
500 g lammekjøttdeig
1 ss tørket oregano
2 auberginer (ikke av de største, da holder det med 1) i terninger
1 boks hakkede tomater
salt og pepper
4-6 ss fetaost i terninger

400 g penne (vil du bruke annen pasta går det helt greit)

¤ Begynn med kjøttsausen.
¤ Varm oljen i en gryte og fres løk og hvitløk til de blir blanke.
¤ Tilsett kjøttdeigen og stek den mens du hakker den i små deler.


¤ Tilsett auberginer, oregano og tomater fra boks. Smak til med salt og pepper.


¤ La det hele koke svakt under lokk i 40 minutter, gjerne litt lenger.
¤ Mens sausen koker, setter du på vann til pastaen og koker den.

¤ Når pastaen er ferdigkokt, siler du bort vannet og blander pastaen med fetaosten. Fetaosten kan godt smelte litt før du tilsetter kjøttsausen opp i det hele. Altså, bland tilslutt pasta og fetaost med kjøttsausen.
¤ Sett pepperkverna på bordet og kanskje trenger du mer salt.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar