http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 31. mars 2014

Den enkleste loffen

På,n igjen!
Det er lenge siden siste innlegg, men jeg har lært meg å bake brød på "eltefri- måten" i mellomtiden. Nå har jeg tenkt å bringe kunnskapen videre til deg.
Glem nesten alt du har lært om brødbaking. Denne metoden gir utrolig smakfulle brød. De blir saftige og holdbare.
Lang heving og null miksmaster.
Du trenger en bakebolle, røresleiv og brødform ( min er ca 1 liter) og en ovn.
Om du hever deigen i 8 eller 20 timer spiller ingen rolle, men den må ha 8 timer til å heve seg.
Du kan røre sammen deigen og fylle i brødforma før du legger deg om kvelden, og steke det når du står opp, eller røre sammen før du går på jobb og steke når du kommer hjem.
Jeg gir deg oppskrift til 1 brød. Så er det bare å doble om du vil.

Jeg starter med den aller enkleste brødet. Det er en loff.




Til 1 brød trenger du:

500 g hvetemel
1/2 ts tørrgjær
1 ts salt
1 ts sirup (du kan bruke maltekstrakt og alle sorter sirup)
4 dl KALDT vann

¤ Rør sirupen ut i vannet. Jeg tar ca 1/2 dl varmt vann først og rører ut sirupen i. Så fyller jeg på til det blir 4 dl kaldt vann.

 
 

¤ Rør sammen alt det tørre, hvetemel, tørrgjær og salt i en bakebolle.


¤ Tilsett vannet med sirupen og rør det hele sammen til en deig.


¤ Smør en brødform og fyll deigen i forma. Bruk en slikkepott og glatt deigen ut etter beste evne. Du kan strø frø over hvis du vil, valmuefrø, sesamfrø, solsikkekjerner, linfrø eller lignende.



Så skal det stå slik i 8 timer. Jeg legger et klede over. En gang lot jeg deigen stå i 20 timer å heve slik. Det gikk helt greit.
Deigen hever til dobbel størrelse sånn cirka.



Etter 8 timer (eller 20):
¤ Varm ovnen til 220 grader.
¤ Når ovnen er varm, stek loffen på midterste rille i 45 minutter.
¤ Ta så brødet ut av forma og stek det videre på sammen temperatur, og på midterste rille i ovnen i 10 minutter.
¤ Avkjøl på rist.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar