http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

fredag 7. september 2012

Grønn te varmer sjelen

Jeg har problemer med finne glede i grønn te. Den smaker beskt, mose, gammel skosole, tørt høy, myr og brakkvann. Du skjønner...?

Denne teen smaker litt av Midt-Østen, tror jeg. Du må ha sukker i, eller rettere sagt JEG må ha sukker i. Jeg bruker 1 ts sukker i 1 kopp te som er ca 2 dl væske. Originaloppskrifta har nesten 4 ss sukker til samme mengde te, så du skjønner smaken er forskjellig.
Frisk mynte er viktig. Det gjemmer smaken av myr og mose og alt det der.

Så her er mitt forslag til en god kopp kvelds-te:


2 dl vann
1 ts sukker (du kan godt bruke brunt sukker eller demarasukker, som er halvbrunt)
1/2 ss grønn te (kanskje noen vil ha 1 ss)
10 blader av frisk mynte

¤ Kok opp vannn og sukker.
¤ Tilsett grønn te og mynteblader og la det hele trekke i 5 -6 minutter.
¤ Sil av te- og myntebladene.
¤ Legg noen nye mynteblader i tekoppen og server.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar