http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

mandag 8. april 2013

Spagetti med kjøttsaus à la Rema

Like før påske snappet jeg med meg et oppskrifthefte fra Rema. "Middager under hundrelappen" står det utenpå.
Så laget jeg noen retter fra heftet for å finne ut om det går an å lage velsmakende retter så billig. Det er tross alt 4 personer som skal mettes for 100 kroner.
Det var med overaskelse jeg laget rett etter rett og fant ut at dette var god hverdagsmat. Faktisk!
Derfor legger jeg ut noen av de enkle oppskriftene som jeg syns var best, og først ut er en spagettirett.


Dette trenger du, og det er en raus porsjon til 4 personer:

500 g tagliatelle
400 g kjøttdeig
1 gul løk
1 gulerot
3 stilker stangselleri
1 boks hakkede tomater
1/2 pk parmesan (jeg brukte hele pakken!)

I tillegg må du ha: Salt, pepper, 3 ss olivenolje.
Jeg tilsatte 1 ss tørket timian, men du trenger det ikke.


Over ser du ingrediensene du trenger. Jeg laget en mindre porsjon, så du trenger mer tagliatelle enn det som er på bildet.

¤ Vask og hakk grønnsakene i biter (løk, selleri og gulerot).


¤ Varm 3ss olivenolje i en stor panne og fres de hakkede grønnsakene i et par minutter.


¤ Tilsett kjøttdeigen og smuldre den og stek den sammen med grønnsakene.
¤ Tilsett tomatene fra boksen og rør godt rundt. Jeg tilsatte også ca 1/2 dl vann.
(Så tilsatte jeg 1 ss tørket timian. Har du oregano eller basilikum er det også greit i samme mengde, men som sagt, sausen var god uten krydder også.)
¤ La dette småkoke under lokk, gjerne så lenge som en time. Jeg kokte det 1/2 time og det holdt det  også, men har du tid så blir sausen helt sikkert enda bedre etter en time.


¤ Mens sausen koker så koker du tagliatellen etter anvisningen på pakken.
¤ Før servering så blandes tagliatellen og kjøttsausen.
¤ Ha først den avrente tagliatellen i en bolle, tilsett kjøttsausen og bland godt.
¤ Riv parmesanen og server den til. Jeg brukte som sagt hele den lille pakken med parmesan.


Velbekomme! Det smaker godt og det koster faktisk rundt hundrelappen.... og så la jeg en persilledusk på toppen for utseendes skyld....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar