http://matbloggsentralen.no/

Matbloggtoppen

søndag 14. april 2013

Kylling à là Romano "under hundrelappen".

Mye mat og godt, men kanskje ikke med så mye smak. Det står uspesifisert mengde kajennepepper som skal i retten. Jeg brukte ca 1 ts av det, for jeg var redd det ble for "hot", men det går an å være mer dristig enn meg og tilsette mer av dette krydderet. Da tror jeg hele retten blir mer smakfull.

Til 4 personer:
1 hel fersk kylling
1 rødløk
1 rød paprika
6 fedd hvitløk
2 bokser hakkede tomater
salt
kajennepepper
olje til steking, ca 2 ss

(Jeg strødde litt frisk persille over tilslutt, mer for synet enn for ganen, så det trenger du ikke.)
Kokte poteter eller potetmos til servering, eller kanskje du foretrekker ris.

¤ Del kyllingen i biter, 12-14 biter.
¤ Varm oljen i en stekepanne og stek kyllingbitene så de får fin stekeskorpe. Stek i flere omganger.

 
 
¤ Etterhvert som kyllingbitene er ferdig brunet, legger du dem over i en kasserolle.
¤ Skjær rødløk og paprika i biter og finhakk hvitløken.
¤ Stek i samme panna som du stekte kyllingen og ha det etterpå over i kasserollen.


¤ Tilsett de hermetiske tomatene i kasserollen.
¤ Skyll tomatboksene med litt vann og tilsett også det i kasserollen.


¤ Strø over salt. Jeg brukte 1 ts salt og det var litt lite...
¤ Kok opp og la det hele småkoke i 40 minutter under lokk.
¤ Så står det at retten skal smakes til med kajennepepper når den er ferdig (og jeg fulgte dette rådet), men neste gang vil jeg prøve å ha i dette krydderet sånn at det koker med i 40 minutter. Da kan du begynne med 1 ts og smake litt underveis...

Lykke til! Det smaker bra!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar